Digitális dzsekik és AI-styling - a jövő divatja az otthonka és virtuális ruhatár kombó
Közel a jövő, amikor a digitális ruhák menőbbek, olcsóbbak és jobbak lesznek, mint a most ismert ruházat. Ha azt hinnéd, egy gagyi filmelőzetest olvasol, el kell keresítenünk: a mi világunkban a mesterséges intelligencia már nem csak a ChatGPT: besétált a kifutóra is.
és olyan világokat kreálhat bárki az ágyban kávézva, ami a valóságban nincs is - ugyanezt pedig a ruházkodásra is rá tudjuk már vetíteni.
Balenciaga már 2020-ban megmondta
Jó ideje tart az AI divatipari forradalma, csak ennyire még sosem volt a küszöbünkön. A Balenciaga még a világjárvány kellős közepén, 2020-ban mutatta be az Afterworld: The Age of Tomorrow című videójátékot, benne a legújabb kollekciójukkal – amiből több ruha fizikailag el sem készült. Lehet őket viselni, csak épp virtuálisan. Nem érted, miről hadoválunk? Majd mindjárt világos lesz.
A Photoshop a múlté, itt a DALL·E, Runway és Mindwalley
Ma már ott tartunk, hogy képet, videót vagy az előző példa alapján akár egész kollekciót lehet generálni pár szavas promptból.

Az olyan programok, mint a Runway, a Mindwalley vagy a DALL·E, gyakorlatilag bármit képesek vizuálisan lemodellezni – legyen az egy pillecukor-anyagból készített esküvői ruha vagy egy csokipapírból virtuálisan kiszabott katonai uniformis.
A számok sem hazudnak
Az MMGNET 2025-ös jelentése szerint egyébként a divatszakemberek egyre nagyobb súllyal támaszkodnak az AI-ra, és aki lemarad, az szó szerint kimarad.
van ugyanis már alsó hangon két generáció, akiket semennyire nem köt le az olyan tartalom, amelyben nincs 3D szemléltetés.
A kutatás nagyon érdekes dolgokra mutat rá:
- A divatszakemberek 94%-a szerint a technológia „elengedhetetlen” a jövőhöz.
- A cégek 90%-a növelné techbefektetéseit 2025-ben.
- A vállalatok 87%-ának már van digitális vagy 3D-s projektje.
- A legnagyobb potenciál: AI, VR és AR.
A mesterséges intelligencia több oldalról támogatja a divatipar képviselőit: segít optimalizálni a prototípusokat, csökkenteni az anyagpazarlást, sőt: jobban megtippeli, hogy mit vesz majd meg a user. Lehet, hogy a divatipar fenntarthatatlanságára pont az AI lesz a megoldás?
AI és divatipar a magyar gyakorlatban
Az Adaptér DIVATLabor projektje a fenntartható divatipar mélységeibe kalauzolta el áprilisban a divat és a környezetvédelem iránt fogékonyakat. Az egyik eseményen beszélgettünk Pécz Tekla junior fashion designerrel, aki maga is használja az AI-t, azt viszont hangsúlyozta, hogy az arany középútról nem óhajt letérni.
Tekla szerint a ruhatervezés, kivitelezés egy kőkemény műhelymunka, hiszen nagy asztalon, egy az egyes arányban kell szerkeszteni, prototípusokat készíteni, anyagokkal dolgozni. Mindeddig ez végtelenül manuális munka volt, és bár egyes elemeinek annak is kell maradni, számos ponton csökkent a terheken az AI.
a stylingban is segíti a tervezőt, hogy pontosan milyen kreációkat milyen anyagból, milyen párosítással hozzon létre. A divattervező így teljesen más folyamatokban teljesedhet ki, és mivel a prototípusok száma jelentősen redukálódik e folyamat által, valamint akár tartósabb ruhák is tervezhetők, a környezeti jólét nőhet.
Fenntartható-e az AI divatipar?
Azért persze a divatipar nem szűnik meg az egyik legfenntarthatatlanabb iparágnak lenni. Mint ahogy korábban írtuk, nincs az a “zöldítő” eljárás, amely az emberek egyre nagyobb ruházkodási éhségét csökkenteni tudná.
és bárhány tanulmány születik a témában, egy a konklúzió: csak az a természetbarát megoldás, ha kevesebb ruhát veszünk vagy turkálunk (!) évente.

Annyiban tényleg reduktív az AI, hogy a divatipar tervezői láncszeménél kevesebb szemét keletkezik: a divatmárkák az AI segítségével a fogyasztói preferenciáknak könnyebben megfelelhetnek, és így javíthatják önmaguk hatékonyságát.
A magyar virtuális próbafülkék
Rengeteg külföldi cég van már, amelyik vagy AI tervezte kollekcióval hódít (mint lentebb a Greedilous), vagy 3D ruhák interaktív bemutatására alapoz, virtuális modelleken mutogatja ruháit.
ami az egykori próbababák és modellek szinonimája. Magyarországon szintén vannak sikeres cégek, amelyeknél - érzékletes példával - akár a WC-n ülve is lehet ruhát próbálni.
A NATI 100% PURE IDEA márka 2023-ban indította el NFT-alapú digitális ruhakollekcióját, amely a METALOVEJACKET névre hallgat. A projektben Manunta Melinda 3D digital tailoring artist és Varga Péter web3-fejlesztő működtek közre. A kollekció darabjai steppelt kabátból, sálból és shopper táskából állnak, és 3000 egyedi színvariációban érhetők el. Mivel minden egyes darab egyedi,
Barabás-László Brigitta, a Budapesti Metropolitan Egyetemen tanult, majd megalapította a Mixony nevű startupot, amely 3D technológiával modellezi a ruhákat és cipőket.
majd szintén virtuális próbafülkékben fel is próbálják azokat. A Mixony 2024-ben elnyerte a Fashion Awards Hungary Az Év Divat Innovációja díjat, egyébként pedig az Adaptér DIVATLaborjának résztvevői is.
Új dimenzió: A színek és stílusok pszichológiája
A mesterséges intelligencia nemcsak ruhákat generál, pszichológiai alapon egyre tudatosabban formálja a vásárlói döntéseket is. A Resleeve.ai tanulmánya szerint az AI által generált divatban kulcsszerepet kapnak a színek és formák érzelmi hatásai: egy világos tónusú ruha növelheti a bizalmat (azt meg évszázadok óta tudjuk, hogy fiatalít is), egy aszimmetrikus szabás pedig a prémium érzetét keltheti a fogyasztóban. A mesterséges intelligencia pedig a fogyasztói szokásokból képes megjósolni, melyik régióban mi lesz a divat.
Ez új távlatokat nyit a tervezés és marketing határterületein, ahol
Az embert az algoritmusok miatt szépen befolyásolják a hirdetések, gyakorlatilag megmondja, mit kell szeretnünk azon információk alapján, amelyeket levon az adatainkból. De tényleg ezeket szeretnénk? Rezonál erre Pécz Tekla gondolatmenete a technológia és az ember kapcsolatának radikális változásairól.
“Nagyon érdekes, hogy
A technológia nem veszi át a hatalmat, de elkezdte átformálni a társadalmunkat, nézzük csak meg a kommunikációnkat. Ma már inkább írunk üzenetfoszlányokat, amelyet majd a címzett rak össze és dekódol, az viszont ezáltal előbb-utóbb megszűnik, hogy átívelő gondolatokat fogalmazzunk meg” - festette le az izgalmas és egyben dermesztő jövőt Tekla.
A jövő: 2 kabát a szekrényben, 20 a felhőben?
Olyan is lehet a jövőben, hogy hibrid ruhatáron belül csak digitális ruháink lesznek 2-3 alapdarabon kívül. Lehet, a gyerekeinknek
Ez mondjuk annyiból süveglendő, hogy a divatipar fenntarthatósági problémáit, ahogy említettük, mindig a szűnni nem akaró túlfogyasztás erősíti.

Ha viszont a virtuális térben ölthetünk majd magunkra elképesztő kollekciókat fontos virtuális eseményekre, talán végre a gardróbot fogyókúrára bírjuk.
A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk. Vegyük csak azt - amit Teklától dudtunk meg -, hogy
most meg egy algoritmus mondja meg a feldobált “ajánlott” hirdetéseivel, nekünk mi állna jól. A digitális dzsekik gondolata innen csak fél lépés, és semmiképp nem sci-fi.