INSPIRÁLÓ
A Rovatból

Radnay Csilla: „Az lehetetlen, hogy az én életem főszereplője az Orbán Viktor legyen”

Csilla egyszerre ragyogó színésznő és közben kiváló „szeretetkutató” is. Az a legjobb, ha ezt a kettőt egyszerre tudja megélni.

Megosztom
Link másolása

Radnay Csilla Junior Príma díjas színésznő, jelenleg a Vígszínház tagja. Színházi munkái mellett rendszeresen forgat, eljátszotta a Nyitva című romantikus játékfilm női főszerepét, és szerepelt az Apatigris, a Bátrak földje és A besúgó című sorozatokban. Most Rutai Gáborral beszélgetett.

- A Nyitva című filmmel lettél szélesebb körben is ismert, és emlékszem, hogy a Me Too mozgalom kapcsán is kénytelen voltál állást foglalni. Az azóta eltelt 6 évben szerinted változott-e ebben valami? Ugyanis azt veszem észre, hogy amikor már nagyon tolunk valamit és nagyon erőszakosan akarunk egy társadalmi réteget rávenni valamire, akkor ez sokszor kontraproduktív.

- Ezt én is észrevettem már, meg az is van szerintem, hogy nagyon két szintéren zajlik az életünk: az online térben és az offline térben, és az online térben sokkal látványosabban élünk, mint az offline-ban. Az offline-ban jobban el tudunk bújni, azt hiszem, és a visszaélések azok pedig mindig a sötétben és az árnyékban és az zárt ajtók mögött történnek, ezek pedig az offline életünkben vannak, és azt nem hiszem, hogy ezek eltűntek volna. Egy kicsit változott a véleményem erről a mozgalomról azóta, mert akkor én nem feltétlenül voltam barátja ennek az egésznek, méghozzá azért, mert azt láttam, hogy nagyon sok képmutatásnak ad terepet. De azóta pedig már azt gondolom, hogy nem baj, mert közben meg nagyon sokan ebből merítettek erőt ahhoz, hogy a valós sérelmeikről beszélni tudjanak. Többet ér, hogyha valaki abból tud erőt meríteni, hogy végre megszólalhat, mint a másik része, amivel nekem gondom volt. És ebben talán érezhető egy változás, hogy bátrabban merünk megszólalni. De az az igazság, hogy azért az a közeg, amiben én mozgok, az egy értelmiségi, városi közeg.

- Egy kicsi buborék.

- Igen és nagyon távol áll attól, ami mondjuk csak ebben a kis országban is történik innen, 40-50-60-100-200 kilométerre. És a kettő szinte áthatolhatatlan távolságra van, áthatolhatatlan falak választják el a kettőt egymástól, tehát igazából, amiről én most az elmúlt három percben beszéltem, az is puszta szájtépés, mert a valóságtól és az árnyéktól, a zárt ajtóktól nagyon távol vagyunk.

- Előkerült ugyanez, amikor a Járai Kírával beszélgettem, ő azt mondja, hogy a bulvár az abban segíti, hogy azokhoz a rétegekhez is eljuthat, ahova egyébként nem tudna, mert nem pont azokat a forrásokat fogyasztják, ami mondjuk ezen a burkon belül fogyasztandó.

- Szerintem ebben van igazság. De a bulvárnak szerepe van abban, hogy kiüresítik a fogalmakat. És az lehet, hogy maga a fogalom beépül a köztudatba, ha szerencsénk van, de a jelentése, a tartalma, az közel sem biztos, hogy világos mindenki számára. Tehát mondjuk, ha beszélünk bántalmazásról: azt nagyjából mindannyian bántalmazásnak vennénk, hogyha egy páros egyik tagja lecsapja a másikat. Az eléggé szembetűnő. De a bántalmazásnak ezer formája van, és biztos vagyok benne, hogy például az érzelmi bántalmazást, a verbális bántalmazást, azt még Budapesten, még az én közegemben sem mindenhol veszik komolyan, holott gyakorlatilag életeket, személyiségeket lehet vele kettétörni.

- Nehéz, mert sokan nem is veszik észre már egy idő után, hogy miben vannak benne. Ez sokszor ilyen „csendes gyilkos”.

- Hát igen. Valahogy az a furcsa jelenség üti fel a fejét szerintem, hogy sokat beszélünk valamiről, és egyre kevesebbet mondunk el róla. A bulvárnak nem az edukáció a célja, hanem a szenzációkeltés, vagy a kattintásvadászat, és a kettő az borzasztóan távol áll egymástól.

- Téged azért szerencsésen elkerült a bulvár. Gondolom, hogy ez tudatos is.

- Volt néha, hogy kopogtattak, de akkor mondtam, hogy nincs itthon senki. Így hamar kiderült, hogy engem ez nem érdekel, és ők meg nem érdeklődtek tovább.

- Ha valakinek van egy kiemelt időszaka, mint például neked a Nyitva c. film, akkor nyilván hemzsegnek körülötte az emberek, és hogy ez mennyire szippantja be az adott karaktert, az már személyiségfüggő.

- Biztos, igen. Meg talán attól is függ, hogy ki mit vár ettől a szakmától, a pályájától, hogy az önbecsülése mennyiben függ attól, hogy mit ér el, hogy az a siker, amiben éppen pillanatnyilag része van, az mennyire szervesen része a saját magáról alkotott képnek, és hogyha ez egy építkezés, hogy a bulvár ezt nekem szépen visszaigazolja, akkor nyilván abban aktuálisan el tudom képzelni, hogy könnyű lehet belekeveredni.

- Neked miért volt evidens az, hogy téged ez hidegen hagy?

- A nagymamámnál ott volt a kisasztalon a Nők lapja, meg ott volt a Story, meg a Best, meg a nem tudom mi. Tehát nem volt ez teljesen idegen, nem elitizmusból alakult ez így, vagy nem lenézésből. Én ezeket át is lapozgattam, sőt néha most is előfordul, bár nyomtatott lapot már nagyon ritkán veszek a kezembe, de érdekel maga a jelenség, hogy mi ez, hogy mit csinál az emberekkel, hogy hogyan fogalmaz, hogy hogyan kelt szenzációt.

Aztán egyszerűen azt láttam, hogy ami ott van, az nem igaz. Aztán képzeld, rájöttem, hogy ami a vastagpapíros magazinban van, az se igaz,

de arra már a saját káromon jöttem rá, és az nagyon fájt, pedig úgy reménykedtem…

- Érintett voltál valamiben?

- Hát, amikor az egyik olyan magazinba készült interjú velem, amiért én nagyon odavoltam, utólag rájöttem, hogy egy PR részese voltam csak. Nem arról volt szó, hogy a Radnay Csilla nevű színésznő annyira érdekel bennünket, vagy hogy mi lehet vele, vagy hogy mit gondol a világról. Van egy ilyen hülye idealizmusom, sajnos nem tiporta még teljesen el az élet, pedig már ideje lenne. Engem az igaz dolgok érdekelnek, és engem az kérdezzen, aki kíváncsi rám.

- Mint például én?

- Igen, köszönöm.

- Miért vágysz arra, hogy az élet kiirtsa belőled az idealizmust? Könnyebb lesz attól az élet? Mert én messze földről híresen idealista vagyok.

- Tényleg? Még mindig?

- Én most már ragaszkodok ehhez foggal-körömmel. Nagyon sok kalamajkába keveredek emiatt, de nekem így jó.

- Én se bánnám, hogyha nem maradnék néha nagyon egyedül ebben. De olyan sokszor maradok benne nagyon egyedül. Persze az az igazság, hogyha az illúzióknak annyi, akkor is egyedül leszek, csak legalább az illúziókban nem fogják már nyomni a vállamat. Persze lehet, hogy hülyeség és nem kell arra várni, hogy elpusztuljon az idealizmus bennem, de az biztos, hogy nem könnyíti meg az életet, hogyha az ember olyan értékekben hisz, amikben rajta kívül már nagyon kevesen.

- Mi vagyunk az utolsó hősök.

- Istenem, ez annyira szép.

- Alakítsuk meg a magyar idealisták pártját.

- Na az biztos, hogy elpusztítana minden idealizmust.

- Mi az, ami mostanában foglalkoztat?

- Már jó pár éve tulajdonképpen egyetlen dolog érdekel az életből, az a szeretet kérdésköre. Minden olyan történet, vagy esemény, vagy mű, vagy bármi, ami a szeretettel, vagy annak hiányával, vagy annak betegségével, vagy bármilyen értelemben a szeretettel foglalkozik, az érdekel. Minden más egyáltalán nem.

Mindannyian a szeretet képességével születtünk, csak valami történik velünk korán.

Szépen ki tud virágozni, vagy sem, vagy eltorzul, vagy megbetegszik bennünk. A létező összes emberi probléma gyökerében az van, hogy nem tudjuk szeretni egymást, nem tudjuk jól szeretni egymást, nem tudunk se jól adni, se jól kapni, és ez rettenetesen szomorú. És valószínűleg a gyökere a problémának az ott a gyerekkorban van

- Nálunk most született gyermek és foglalkoztat minket, hogy hogyan lenne célszerű megalapozni egy kis csecsemőnél a kötődést, a szeretni tudást, a ragaszkodást. Aztán nyilván ez nem garancia semmire, mert később még elronthatja az élet, de legalább az alapok megvannak.

- Az, hogy hogyan fog aztán mindenhez hozzáállni, az biztos, hogy ott dől el piciként. Persze utána még bármi jöhet, bármilyen rossz élmény, problémák stb., de az, hogy magát tudja szeretni, hogy magát tudja képviselni, hogy milyen viszonyban van az őt körülvevő világgal, az emberekkel, az emberekhez hogy tud kapcsolódni, ennek mind ahhoz van szerintem közel, hogy mit tanult meg a szeretetről.

- Miért kezdett el ezt téged foglalkoztatni? Miért lettél „szeretetkutató”, hogy jött ez a hivatás?

- Nem tudom, sokat gondolkodtam a saját problémáim gyökerén is, a környezetemben lévő embereknek a bajain, gondjain, nyomorúságán, a saját nyomorúságomon, és valahogy minden esetben ide jutottam. Aztán lehet, hogy azért, mert már eleve ezzel a szemüveggel néztem, de inkább azt hiszem, hogy nem. Inkább azt hiszem, hogy tényleg minden ide vezethető vissza, hogy egyszerűen csak éltem és néztem magam körül az életeket, meg a magamét is egy erős reflexióval, és erre jutottam, hogy ezt a képességet kell meggyógyítani magunkban. Hogy amikor egy hullámvölgyben vagy, és azt mondod, hogy „jó, akkor most önvizsgálatot tartok”, és egy ilyen önvizsgálat során elkezdesz mélyebbre menni időben és térben.

Nem tudom, hogy kinek hány krízis jut egy élet során, én már túl vagyok egyen-kettőn,

és akkor mindig újabb és újabb rétegek foszlottak le, és rácsodálkozik az ember, hogy Jézusom, ez van alatta, és mi lehet még ez alatt.

- Például erről te tudtál beszélni mondjuk édesanyáddal vagy akik föl-föl bukkannak, mint szereplők az élettörténetedben? Mert ez is egy izgalmas dolog, hogy oda tudsz állni, mondjuk az édesanyád, az édesapád elé, és azt tudod mondani, hogy figyelj, én ezen sokat gondolkodtam, de szerintem ott ti nagyon elcsesztétek.

- Ez egy nagyon érdekes kérdés szerintem, mert nyilván az emberben, hogyha őt sérelem, vagy fájdalom éri, akkor van igény egyfajta revánsra sokszor, talán nem mindig, vagy nem is revánsra, hanem valami kicsi jóváltételre, vagy hogy elismerjük mindannyian, hogy igen, ez történt. Eljutottam eddig a pontig, nekem ez jól esne, de mit okozna a másiknak?

Vajon nem kegyetlenség-e a részemről, hogyha bizonyos dolgokat felrovok egy másik embernek?

Talán nem tudott volna máshogy cselekedni, nem tudott volna máshogy jelen lenni, mert őneki is megvolt a maga története, és akkor így szépen megyünk vissza a transzgenerációs traumák, meg mintázatok öröklésében, hogy nem tudott mást tenni. Tehát vajon az-e az én feladatom, hogy megpróbáljam vele megértetni, hogy mi történt, hogy nekem hogy ártott, vagy az az én feladatom, hogy én megértem, hogy mi történt velem, és úgy oldjam fel a kérdést vagy a dolgot, hogy én már ne adjam tovább? És én erre az utóbbira szavazok, de ez nem jelenti azt, hogy bárki más élhetne jogos igényével, hogy meg tudja beszélni.

- Beszélgessünk másról is. Hogy érzed magad a Vígszínházban?

- Én nagyon jól érzem magam! Nekem ez egy egészen rendkívüli meglepetés volt az élettől, hogy egyrészt ugye a COVID közepén hívott fel a Rudolf Péter, és hívott el akkor még vendégként három szerepre. Ami teljesen szürreálisan hatott, mert akkor mi egyáltalán nem dolgoztunk.

- Minek volt ez köszönhető?

- Hogy engem hívott? Nem tudom, hogy neki jutottam eszébe, vagy valaki másnak, és akkor ez hogy jött így. Azt tudom, hogy akkor ketten is elmentek szülni a színházból, tehát két szerepátvétel is volt, tehát az is nyilván szerencsésen jött ki. Nem tudom, hogy miért én jutottam eszébe. Mi egyébként dolgoztunk együtt tizenöt évvel azelőtt az én első kőszínházi bemutatómban színészként, kollégaként. De mindenesetre

szürreális volt, mert akkor én már nem dolgoztam, mint ahogy egyikünk sem, hiszen zárva voltak a színházak és éppen az ember azon gondolkodott, hogy melyik multihoz jelentkezzen pénztárosnak, hogy pénzt keressen.

Ez volt az egyik része ennek a szürrealitásnak, a másik meg az, hogy azért én nagyon sok színházban játszottam már eladdig, és tisztában voltam vele, hogy az ilyen méretű intézményeket, ezeket gyárnak szoktuk hívni, és ebben arányosan sokkal kevesebb figyelem meg szeretet, meg emberi tényezők jutnak egy-egy kis ott dolgozó hangyára, és ehhez képest én meg nagyon nagy szeretettel találkoztam. Nagyon-nagyon jól fogadtak, egyáltalán nem erre számítottam, vagy nem erre készítettem a lelkemet, és ez tulajdonképpen azóta is így van, és ez nekem rettenetesen sokat ad, hogy tényleg olyan, mintha haza mennék dolgozni.

- Arról már beszéltünk, hogy ez neked mennyire fontos.

- Ez nekem rettenetesen fontos. A szeretet a legfontosabb. Igen. Tehát az, hogy én bemegyek, és az öltöztetőnő nekem már kikészített egy teát, az olyan apróság, de olyan csodálatos, és közben mégis a legnagyobb dolog.

- Feltételezem, hogy ha a korábbi direktor környékez meg, aki nem feltétlenül erről az attitűdről vált híresé, akkor másként reagálsz.

- Hát, figyelj, én nem szeretek feltételezésekbe bocsátkozni, mert én egyáltalán nem ismerem Eszenyi Enikőt. Találkoztunk életünkben, de semmilyen viszony nincsen köztünk. És én azért világéletemben szerettem megadni mindenkinek azt az esélyt, hogy legalább személyes tapasztalat alapján alakítsam ki róla a véleményemet. És mivel ilyen nincs, ezért én puszta megfigyelő vagyok ebben a történetben. Úgyhogy erre nem tudok mit mondani. Egyébként ez egy érdekes kérdés, hogy ha teoretikusan beszélünk arról, hogy az ember hogy visel ilyen hatalmi visszaéléses helyzeteket, vagy hogyan viselkedik ilyen helyzetekben. Mert egy másik mániám az az, hogy

elképesztően gyerekként vagyunk kezelve, gyerekszerepben vagyunk tartva, úgyis mint színészek, de úgyis mint állampolgárok, úgyis mint munkavállalók, de úgyis mint fogyasztók, szóval szinte majd minden aspektusában az életünknek taknyos kölyöknek vagyunk kezelve, aki legyen hálás azért, mert van luk a fenekén.

És hogyha az ember ezzel azonosul, már pedig miért ne tenné, hogyha mindenhol ezzel találkozik, ez néz vissza a tükörből, az nincs jó hatással az embernek az élet minőségére és színvonalára. De ez csak egy probléma a sok közül. Én az a típusú ember vagyok, aki időnként bedugja a homokba a fejét, mert már nem tudnám szavatolni másképpen a mentálhigiénémnek az épségét. Tehát például én egy ideje politikai kérdésekben a föld alatt vagyok három méterrel.

- Az SZFE kapcsán azért lehetett téged hallani.

- Hát az SZF-e az már mikor volt? Három éve? Azóta kitört két háború.

- Szóval az SZFE környékén te még utoljára beszóltál a Vidnyánszkynak, és utána egyszer csak beledugtad a fejed ebbe a homokba?

- Nem, egyébként nem akkor dugtam bele, mert utána még követtem az eseményeket. Szerintem azt történik velem, hogy elviselhetetlen a világ.

Elviselhetetlenek az átláthatatlan hatalmi játszmák, elviselhetetlen, hogy ennek milyen következményei vannak egy átlag ember életére nézve.

És az lehetetlen, hogy az én életem főszereplője az Orbán Viktor legyen. Hát az nem lehetséges! Vagy akármelyik. Teljesen mindegy, hogy melyik. De az nem lehet, hogy én arról beszélgessek, hogy mit mondott, meg mit csinált, meg mit gondol, meg miért nem úgy csinálja, meg stb... Nem, kizárt dolog! Nem, én nem erre vettem jegyet.

- És akkor, ha azt csinálod, hogy erről nem veszel tudomást, akkor jobb?

- Hát igen. Nehéz. De közben nem tudok jobbat. Mert az meg nem opció, hogy én magam váljak egy keserű, frusztrált, nem tudom, milyen emberé. Valahogyan védenem kell magamat. Én ezt megteszem, és nagyon-nagyon igyekszem, hogy azok mentén az értékek mentén éljem az életemet, és kontaktáljak az embertársaimmal, amiket én validnak tartok, és nekem még jelent valamit az, hogy kedves vagyok egy idegennel. Ha ez picit valamit számít a világban, és ő azt aztán továbbadja, ezzel máris többet tettem, mint hogyha legyilkolnám az agy- és idegsejtjeimet a sajtó őrjöngésével, meg a politika őrjöngésével, meg az emberek őrjöngésével.

- Tehát magyarán igyekszel a privát életedben körülvenni magad azokkal, akik megfelelnek ennek az elvárásnak, és egyébként meg bemész a színházba, ahol szintén hasonló közeget tapasztalsz, és ez így elég?

- Igen, én elégedettségre törekszem, és nem érdekelnek a megugrandó akadályok ilyen értelemben, hogy nagyobb, több, jobb kell nekem. Nem, nekem elég az, ami van, az én saját életemet szeretném úgy élni, ahogy nekem az jó. Ennyi, ennyi. Nem akarok ennél többet.

- Mik a vágyaid?

- Hogy minél több szeretetet adhassak és kaphassak. Ilyen immateriális vágyaim vannak. Bár egyszer még nagyon szeretnék majd egy olyan helyen lakni, ahol platánok vannak a kertben, ez egy ilyen anyagi vágy. Ez tök jó lenne, egy kis kőterasszal, azt nagyon bírnám.

De leginkább az, hogy erőszakmentesen és minél nyugodtabban tudjak egy életet élni, ennyi vágyam van. Nem túl sok.

A cikksorozat együttműködő partnere a radiocafé 98.0.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Révész Sándor: „Legalább ötven olyan év jutott, amikor masszívan benne voltam a dolgok sűrűjében”
A zenészlegenda, a Generál és a Piramis együttes énekese ritkán ad interjút, velünk most kivételt tett.

Megosztom
Link másolása

Egykor egy ország rajongott érte, mai dédszülők és nagyszülők tomboltak a koncertjein, majd vették tudomásul elég csalódottan, hogy egyik napról a másikra eltűnt a magyar zenei életből. Csak a bennfentesek suttogták, hogy valami hatalmas hajóra ment énekelni, és akkoriban sokan cseréltek volna a luxustengerjáró elegáns utasaival csak egy-egy estére, még akkor is, ha ott, azon a színpadon Sanyika nem Piramis és nem is Generál számokat énekelt különleges, egyéni hangján. Amikor végleg hazajött, már egy másik Révész Sándor érkezett meg. Elvonult egy tanyára, csak ritkán és keveset lehetett olvasni róla. Aztán három évvel ezelőtt egy komoly betegségen esett át. Nem zuhant a mélybe ebben az élethelyzetben sem, fegyelmezetten fogadta, ami vele megtörtént, mert, ahogy beszélgetésünk során többször is hangsúlyozta, ő a mostban él.

- Nyilván én is alternatívákban gondolkodom, érzékenyen körvonalazódik az ember életében, amikor fajsúlyosan történik vele egy s más. Vannak olyan dolgok, melyekről a sorsunk így üzen, én ezt tudomásul veszem. Volt amikor felettébb intenzív tempóban éltem,

a zenészek élete olykor nagyon aktív. Nekem ebből legalább ötven ilyen év jutott, amikor masszívan benne voltam a dolgok sűrűjében.

Az a típusú intenzitás, ami mentén éltem az életemet, biztos, hogy nem volt okvetlenül harmóniában az alapvető lelki alkatommal, mert egyébként én egy rendkívül nyugodt ember vagyok. Alapos, megfigyelő, kontemplatív, mindig teljességgel benne élek a pillanatban, úgy érzem, hogy ennek hiteles tanújelét adtam, hiszen a könyvem írásakor mindenre emlékeztem a múltamból.

- A zúzós, zenész évek megviselték lelkileg?

- Nem, egyáltalán. A magánéletemnek és a hétköznapi történéseknek is meg tudtam élni a teljességét, de ugyanakkor robbanékonyan és abszolút rendelkezésre állóan tudtam a színpadi körülményben, az adott pillanatban felvenni azt a rezgésszámot, amit a dobütések, a süvítő gitár és a lendületes éneklés megkívánt.

A Kóbor angyal, vagy a Szabadnak születtem című dalunkat nem lehetett enerváltan előadni,

félvállról venni, azok nem lírai szerzemények, hanem lendületes dalok és rezgésszámuk megkövetelte azt a színpadi attitűdöt, amit produkáltunk. Hála istennek ehhez nagyon lelkes közönségünk volt, velük együtt jó volt ez a játék.

- Hogyan lett sztár?

- 19 éves voltam, amikor 1972-ben megnyertük a Generállal a Ki mit tud?-ot. Az olyan mintha egy manapság divatos dalversenyt nyerne meg az ember, amiben pillanatok alatt lesz valakiből sztár, így

mi is egy éjszaka alatt váltunk azzá. Másnap felismertek az utcán, művész úrnak szólított a sarki közértes néni, aki gyerekkorom óta jól ismert.

A villamoson kapkodták a fejüket utánunk az emberek, ehhez hozzá kellett szokni.

Nyíregyháza, 1972, Móricz Zsigmond Színház, balra Ákos István és Révész Sándor a Generál együttesből, jobbra a Mikrolied vokál tagjai: Selényi Hédi és Herczku Annamária.

Alapos műhelymunkát végeztünk, mindenki képzett zenész volt, csak én fejlesztettem magam autodidakta módon. A társaim olykor olyan feladatokat adtak, ami nem volt könnyű, de ösztönöztek ezzel. Volt, hogy azt hittem nem fogom tudni kiénekelni amit kértek tőlem, olyan magas és sikító hang volt, de sikerült elsajátítanom a technikát, megtanultam, így volt ez a gitározással is.

- Nyugodtsága ellenére, nagyon karizmatikus, kirobbanó személyiség volt a színpadon...

- Apám, aki sebész orvos volt, mindig azt mondta, fiam a sikernél nagyobb stimulus nincs. Hálával tartozom azért, hogy ebben gazdagon megfürödhettem a zenekaraimmal. Lelkesített, hiszen

éreztük a közönség szeretetét, amikor tízezrek énekeltek velünk, akik minden dalunk szövegét betéve tudták.

A hangélmény, s ahogyan hullámzott a tömeg, abban a pillanatban elmondhatatlan erővel hatott. A Piramis és a Generál együttesre is érvényes volt ez, habár más volt a két zenekar stílusa, műfaja.

- Milyen erre most visszatekinteni?

- Nem véletlenül mondtam el többször, hogy a Piramissal megélt sikerek a zenekar mind az öt tagjának legemlékezetesebb évei voltak.

A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat stúdiója, 1978. A keverőpultjánál a Piramis együttes tagjai állnak, Som Lajos, Závodi János, Gallai Péter, Köves Miklós, Révész Sándor. - Fotó: Fortepan/Szalay Béla

A jelenlegi itt és most az egy másik rezgésszám, de nagyon elégedett vagyok azzal, ami megadatott nekem. Belső nyugalmammal ez tökéletesen harmonizál, ha más is, mint régen volt, de ebben az életszakaszban is elégedettség, összhang van.

- Ez összefügg a spiritualitással vagy érettséggel?

- Szerintem igen. Ma is rengeteget olvasok, megfigyelem a világot, a minden mindennel összefügg törvénye izgalmas rébusz, gondolkodást serkentő. De nyilvánvalóan a magammal hozott muníció is számít, amit a múltban kaptam. Él bennem az önművelés ösztönző fontossága is. Ez olyan, mint egy utazás. Elég sokat utaztam az elmúlt évtizedekben és a közelmúltban is. Egy, a múltban megélt élmény élő valóság ma is a szívemben, és a sikerek emléke ugyanúgy. A szellemiséget gyarapító tényezők manapság sokkal termékenyebb termőtalajra hullanak a lelkemben.

Az, hogy miket kellene még olvasnom, tanulnom, megismernem, annak most teljességgel itt van az ideje, ahhoz minden adott ebben a statikus élethelyzetben.

- Külföldön is dolgozott egy ideig, merrefelé járt?

- Dél-Amerikában egy világjáró hajóval harminchat országban jártam. A Generál és a Piramis úgynevezett pódiumzene volt. A hajón szórakoztató zenét játszottunk egy nyolctagú zenekarral, csokornyakkendőben, elegáns ruhákban léptünk fel esténként. Ez egy nagyon más karakterű feladat volt, mint a koncertek, de nagyon élveztem, mert ott mindennap bizonyítani kellett, hogy rátermettek vagyunk a feladatra.

Ebben a közegben senki nem ismert, nem kísértett a múltam, a közönség semmit nem tudott rólam, mégis sokszor vastapssal ünnepelt.

Különleges és képzett zenészekből állt a zenekar, sokszor klasszikus zenei estet is adtunk, ilyenkor én két nyelven, angolul és németül konferáltam.

Pont azokban a hónapokban, amikor a hajón dolgoztam az Álom hajó című filmsorozatot is ezen az óceánjárón, az MS Astoron forgatták. A kétszáz tagú forgatócsoport egy hónapig vett részt a hajó mindennapjaiban. Izgalmas volt látni a filmes műhelymunkát. A sorozat nagyon népszerű volt, fantasztikus siker lett, különféle tévécsatornák a mai napig vetítik.

- Mi vitte erre a munkára?

- 1981 nyarán kiváltam a Piramisból. Gyakran meglátogattam az Alföldön élő barátaimat. Egy náluk töltött pár nap után hazautaztam Budapestre, és másnap hajnalban váratlanul jött a megkeresés, amit, mivel ráértem, elvállaltam.

Világot láttam, pénzt kerestem. A nyolcvanas évek elején nem volt közömbös bejárni azt a 36 országot,

ami nekem, hál' istennek sikerült.

- Amikor tanyára költözött, a csendet kereste?

- Nem gazdálkodni költöztem le, bár ültettem fákat, és kertészkedtem is egy kicsit. A tanyasi békességben a zenei pályámmal is foglalkoztam,

akkoriban készült Presser Gáborral az első szólólemezem, és Karácsony Jamesszel is volt egy országos turnénk.

Nem mondható, hogy unatkoztam, gyakran utaztam fel Pestre, mert ott történtek a dolgok valójában. Mindezek ellenére a tanya volt az otthonom, és annak örültem a legjobban amikor hónapokig nem kellett kimozdulnom sehova. Felkínált az élet egy nyugodtabb ritmust, én ezt egy másik ütemnek mondom, ami végképp harmonizált az alkati adottságommal, nagyon nekem való volt.

Azok az évek életem legemlékezetesebb évei voltak, mert nagyon szerettem azt a békességet, csöndet, az Alföld tágasságát, a rengeteg erdőt.

Erre a fajta szabadságra vágytam és ebbe a tájba, a „kontinentális óceánba” továbbra is szerelmes vagyok.

- Mégis visszaköltözött Pestre...

- Feltöltődve újraértékeltem a dolgokat, egy másik ütembe léptem át, amit én választottam, és tizenhét varázslatos év után eladtam a tanyámat. Visszaköltöztem Pestre, ahol születtem, nem volt kérdés, meg volt itt is az otthonom, és elkezdtem még aktívabban dolgozni.

- Most ismét vidékre költözött, mi ennek a választásnak az oka?

- A Kelet-Mecsek gyönyörű vidékén élek. 1979-ben már volt ott egy házam. Sok éven át szeretettel gondoltam vissza erre a helyre, még akkoriban is, amikor a tanyámon éltem, pedig két teljesen különböző tájról beszélünk. Soha sehol nem volt gondom a beilleszkedéssel, közösségi ember vagyok, eredendően nyitott a világra, amiben a magam szuverén békességét mindenáron megteremtem, de azon túl abszolút szociális lénynek érzem magam. A vidéki ritmust nem volt nehéz felvennem, ebben a hírneves előéletem sem zavart be, nem okozott kérdőjeleket. Mindig is szerető közeg vett körül, és én ezt mindig viszonoztam.

- Ma is sok a követője, rajongója?

- A most megjelent könyvem egy bizonyos értelemben felkavarta az állóvizet körülöttem, ami öröm a szívemnek, mert

zenélést mostanában nem vállalok, az egészségem nem teszi lehetővé. A könyv kapcsán könyvbemutatókon találkozom újra a közönséggel,

ahol nettó 2-3 órás, néha iszonyatosan mély beszélgetések alakulnak ki. Kortársak, zenebarátok megtisztelő atmoszférája vesz körül, ami olykor könnyekig meghat.

- A könyvében sok mindent elmesél, régen is ennyire őszintén kitárulkozó típus volt?

- A múltban ritkán szólaltam meg, a zenekar vezetője, Som Lajos volt hivatott erre. És ha mi, a többiek szóhoz jutottunk, bár én a bulvárt mindig távol tartottam, de ha mégis megkérdeztek, akkor az életemről, gyökereimről, a gondolataimról kapható voltam arra, hogy beszéljek. Nyilvánvalóan a zene mellett ezekre nagy hangsúly nem vetült.

A könyvben őszintén mesélek a múltamról, barátságaimról, utazásaimról, s természetesen a sikeres évekről,

mindezek turbulenciája felkeltett sok egyéb érdeklődést is velem kapcsolatban. Szerintem sokan most kezdenek igazán megismerni mint embert, mert a színpadi életemet ugyan sokan látták, de az, hogy honnan is jövök, kik voltak az őseim, ezekről nem nagyon nyilatkoztam korábban.

- A közönsége mire a legkíváncsibb manapság?

- A zene hangsúlyosan ott van, a társaim és a hozzájuk fűződő viszonyom, a barátságaim, a hitem, a természet szeretete, az utazásaim nagyon érdeklik az olvasókat és a könyvbemutatók közönségét.

Különösen szépek azok a vallomások amiket ők mesélnek el nekem, határon innen és túl.

Az nagyon megható. Volt olyan, hogy belekezdtem egy 1977-es történetbe és egy zenebarát a közönség soraiból jelezte, hogy ott volt. Mondtam neki, hogy akkor te folytasd, mert te objektív vagy. Fölállt és mesélte sorba az általa felidézett szegedi koncerten elhangzott dalokat, emlékeket, amiből oda-vissza nosztalgiázó játék lett. Nem vitás, hogy sok minden leülepedett bennem, van miről mesélnem az elmúlt 72 évből.

- Hogyan éli meg ezt a mai világot?

- Nagyon nem foglalkozom vele, ugyan belenézek a hírekbe, de különösebben nem érdekel.

Szepes Mária néni, az írónő, nagyon jó barátom volt, aki azt tanította nekem, hogy ami mulandó, az nem igaz. Márpedig mulandó világban élünk.

Én nagyon igyekszem befelé és fölfelé élni, ezt gyakran elmondom, ezt is tőle kaptam, mint útravaló jótanácsot. Számomra a rengeteg felesleges hír nem kívánatos, nem foglalkozom vele.

- Nehéz volt megírni a könyvet?

- Nem, hiszen a kezdetektől fogva Derksen Gyöngyi jegyezte le magánéleti vonatkozású elbeszéléseimet, és dr. Bálint Csaba barátomnak - aki a Rockmúzeum elnöke és hazai zenészszakmánk mindentudója -, szakmai életem meghatározó állomásait idéztem fel. Összejöttünk és én meséltem, mondtam-mondtam, ami nagyon ösztönző volt, mert lehet, hogy egyedül nem lett volna türelmem megírni, de így jó volt, hogy ők szeretetteljesen, érdeklődő szempárként voltak ebben jelen és kérdeztek.

Ezen az asztalon, aminél most ülünk, olykor több száz fotó volt, abból válogattuk

ki Gyöngyivel azt a 240 darabot, ami megjelent a könyvben.

- A kislányával milyen a kapcsolata?

- A lányom most 15 éves, nem élünk együtt, de mindennap bensőséges hangütésű leveleket váltunk és rendszeresen találkozunk.

- A mai modern kütyükhöz milyen a viszonya?

- Beláttam, hogy a modern kommunikációs eszközök nélkül ma már nem megy, kell ez a fajta kapcsolódás a világgal.

Meghatott amikor a velem történt egészségügyi megrázkódtatás idején, több mint egymillió ember jókívánságát olvastam,

ami sok erőt akkumulált bennem. Voltak, akik gyógyulási praktikákat javaslatokat, mások segédeszközöket kínáltak, kedves volt, ahogy szeretethálót szőttek körém. Önzetlenségüket megköszönendő, kinek-kinek hosszabb-rövidebb választ írtam. A Révész Sándor Hivatalos facebook oldalamat adminként Gyöngyi kezeli, de a válaszokat, ajánlókat sajátkezűleg csak én írom. Az igényesség vezérel, mindig úgy írok, hogy nekem is örömöt okozzon, amikor visszaolvasom. Ez is Szepes Mária néni hagyatéka aki azt mondta magáról, hogy szóötvös. Szerény igyekezettel nyomdokában járok.

- Ez valamiféle spirituális barátság volt kettejük között?

- Nagyon mély barátságunk volt. 70 éves volt amikor először kezet nyújtottunk egymásnak, én 26 éves voltam. Egy barátságos mosolyú, szép tartású, csinos, üde, idős hölgy állt előttem,

én pedig talpig bőrben, sálakkal, gyűrűkkel és mindennel felszerelkezve, ahogy akkoriban a Piramis aktív éveiben jártam.

Éreztem, hogy ő abban a pillanatban amikor elkezdtünk elmélyülten beszélgetni, lehántotta a sallangot rólam és kibogozta belőlem a lényeget.

Édesanyám 1976-ban öngyilkos lett, ezt feldolgozni 23 éves koromban nem tudtam, ebben is Mária néni segített.

Az ő léleksebészeti beavatkozása, a lélek- és karakterismerete bámulatba ejtő volt. Diagnózisom tudatában mindent a helyére tett bennem.

- Lehet ha nem találkozik vele minden másképp lenne az életében?

- Nem hiszek a véletlenekben, szerintem nem történhetett volna semmi másként. Mária néni csodálatos barát volt, sok mindenre megtanított. Már akkoriban megismerhettem veretes életművét, amiből akkor még semmi nem jelent meg nyomtatásban. Gépelt formában kaptam meg tőle, hogy elolvashassam. Ez óriási bizalom volt a részéről, titokként őriztem.

Amikor a lakásába beléptem, mintha egy másik erőtérbe toppantam volna, amiről ő szellemesen egyszer azt mondta, hogy itt szellemmel vannak megkenve a falak.

Ő mindig csak adott, nem kért, ez volt az ő fő jósága.

- Mivel tartja magát fitten?

- A természet közelében élek több mint negyven éve, az időm javát manapság is ott töltöm, hála istennek nekem ez megadatott.

Az elmúlt évtizedekben szerény számításaim szerint több tízezer kilométert barangoltam.

Emellett megtapasztaltam, hogy a szellemi törekvés végtelen dimenzió, abban búvárkodni, kutakodni frissítő elixír, szerintem ez is fitten tart. Ez sugárzik talán belőlem, a tanulás nemes dolog.

- A természetjárás a túrázásban merült ki?

- Voltak kedves útvonalaim, karakterösvények, amiket akár ötvenszer is megjártam, végigbogarásztam, de szerettem újakat is felfedezni. Ugye ismerős az a gyakorlat, amikor az ember az új lakókörnyezetében egyre tágítja a rádiuszt, és egyre otthonosabb benne? Többnyire egyedül mentem, soha nem vittem magammal semmit az útra, rövidnadrágban, trikóban és egy kényelmes cipőben vágtam neki mindig.

Bekalkuláltam a forrásokat, hogy hol lehet majd inni, mert víz sem volt nálam, szabadon jártam mint a madár.

Szerettem a saját tempómban menni, ami azért nem nevezhető andalgásnak, de megtehettem közben, hogy az időmmel gazdálkodjak, nem kellett sietnem, megállhattam bámészkodni és gyönyörködni a tájban.

- Nem volt magányos ez?

- Szeretem Hamvas Béla írásait, nála olvastam: magam és köztem állok én, tehát a magány dialógikus atmoszféra, ez nagyon lényeges. Ennek tudatában felemelő volt szótlanul megélni az ámuló, gyönyörködő perceket, múlatni az időt a természet fenséges békességében. Lélekben és gondolatban ma is könnyedén visszaröppenek ezekbe a pillanatokba.

Az egészségi státuszom nem teszi lehetővé a klasszikus túrázást, de szépen, könnyedén, rövidebb távokat megteszek.

A fegyelem szükséges erény egy ilyen egészségügyi fordulatnál, mindenre oda kell figyelni, például nyugodtan, békésen végiggondolom, ha oda lépnék mi lenne.

- Mik a könyv után a tervek?

- Van máris egy újabb felkérésem a Helikon kiadótól, akik figyelmes partnerek voltak, mert semmi olyat nem kértek tőlem a promóció során, ami megterhelő lett volna számomra. Minden körém volt rendezve, számításba vették, hogy mit bírok, tapintatosak voltak, nagyon megtiszteltek ezzel.

A könyv kapcsán szerveződő közönségtalálkozókon jóleső érzés személyesen találkozni zeneszerető olvasókkal, ennek öröme él a lelkemben. A könyvbemutatókon semmilyen élethelyzetemről sem tudok felületesen beszélni, minden pillanatot mélységesen megélek.

- Mikor fog újra zenélni?

- Két hihetetlenül tehetséges zenésztársammal van egy háromtagú zenekarunk, a Közlegények, ha valamikor, akkor velük dolgoznék szívesen.

Az éneklés intenzív formáját, ahogy az a múltban ment, azt még revitalizálni kell, ahhoz komoly tüdőkapacitás szükséges.

Világ életemben mindent eredeti hangon, tisztességesen csináltam, nem akarok sem másnak, sem magamnak csalódást okozni.

Egyenlőre elfoglalnak a közönségtalálkozók, rengeteg meghívásom van, de miután be kell osztanom az erőmet, saját ütemezés szerint vállalok felkéréseket, nem ömlesztve egymás után.

Emberi léptékű az az atmoszféra, ahogy mindenkivel össze lehet nézni, jó, hogy ilyen körülmények között vallhatok önmagamról,

nekem különösen, aki a személyes varázs híve vagyok. Ünnepélyes jelen lenni sokakkal az itt és mostban, és hálás vagyok érte, hogy mindenütt szeretet vesz körül akár merre megyek.


Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Schwarzenegger fia kövér volt, majd ezt az egy ételt kiiktatva titántestű lett
Nézd meg az előtte-utána képeket, a változás lenyűgöző! Christopher Schwarzenegger 27 éves, és 5 éve dolgozik azon, hogy egészségesebb legyen.

Megosztom
Link másolása

Christopher Schwarzenegger bámulatos fogyásáról osztott meg információkat a People magazinnal.

Arnold Schwarzenegger fia a Los Angelesben megrendezett első Beacher Vitality Happy & Healthy Summit rendezvényen beszélt a formába lendüléséről.

Elmondta, hogy a folyamat nála több mint öt évig tartott.

A srác Shriverrel, Kelly Osbourne-nal és az esemény házigazdájával, Jeff Beacherrel beszélgetett.

"2019-ben kezdtem, amikor Ausztráliában éltem. Egy nagy úton voltam. Sok kalandba akartam belevágni, a tervezgetés közben láttam, mennyire akadályoz a súlyom a mindennapi tevékenységek elvégzésében" - kezdte a sztorit drámai hangvételben.

Például ejtőernyőzni is akart, de a súlya miatt ez elképzelhetetlen volt.

Christopher szerint a súlyával kapcsolatos bizonytalansága még a középiskolás éveiig nyúlik vissza, amikor személyre szabott ebédeket vitt az iskolába, hogy egészségesebben étkezzen. De igazából az sem volt megoldás a túlsúlyára.

"Nem egyik napról a másikra sikerült, de sok próbálkozást és hibát igényelt a folyamat" – tette hozzá a Michigani Egyetem végzőse.

"És még a mai napig is... amikor azt mondod, hogy előtte-utána fotók... még nem érzem úgy, hogy utána lennék. Nem érzem úgy, hogy a lényegnél tartanék."

Sok rajongó először akkor figyelt fel Christopher fogyására, amikor a múlt hónapban megjelent a kaliforniai West Hollywoodban, és lefényképezték, amint vacsorázni mentek egy szűk szabású sötétkék ingben és khaki egyenruhában a testvérével, Patrick Schwarzeneggerrel.

A szombati panelbeszélgetés során Christopher megosztotta, hogy

egyetlen étel elhagyása (egy vallási alkalom során) segített neki 15 kilót fogyni kevesebb mint két hónap alatt.

Na, vajon melyik étel lehetett az?

Igen, a kenyeret hagyta el nagyböjtkor.

"Azt gondoltam, hogy ha már lemondok a kenyérről, akkor legalább megragadom a lehetőséget, és mivel jó katolikus fiú vagyok, nem fogom megszegni a nagyböjtöt. És ez volt az egyetlen szabályom. Így hát 15 kilót fogytam csak ez által" - osztotta meg a tuti tippet az ifjú Schwarzenegger.

Bár Christopher a múltban nem mesélt fitneszútjáról,

a 31 éves Patrick 2021-ben egy azóta törölt Instagram-bejegyzésben dicsérte testvére edzés iránti lelkesedését.

A testes Christopherről és az új külsejéről készült összehasonlító fotókat ide kattintva tekintheted meg.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
A Minecraft film tiszteleg a 23 évesen rákban elhunyt híres youtuber, Technoblade előtt is
Egyértelmű és megható utalást tesznek rá a Minecraft filmben.

Megosztom
Link másolása

Annak idején, 2022 nyarán mi is beszámoltunk róla, feladta a rákkal vívott harcot egy ismert youtuber szervezete.

A 23 évesen elhunyt Technoblade, akit több millióan követtek youtube-on, Minecfraft játékosként vált híressé. számos Minecraft-versenyen aratott győzelmet. Halála után az édesapja szereplésével tettek közzé egy videót, amelyben Technoblade, vagyis Alex örökre elbúcsúzott a rajongóitól.

A hírek szerint a Minecraft-film meghatóan tiszteleg a gamer emléke előtt.

A film egyik jelenetében egy koronát és köpenyt viselő animált malac tűnik fel – ez egyértelmű utalás Technoblade ikonikus játékbeli avatárjára. A jelenet során Henry, akit Sebastian Eugene Hansen alakít, megkérdezi: "Ez egy király?" Steve (Jack Black) azt feleli: "Nem, ő egy legenda."

Állítólag a jelenet Hansen ötlete volt, ő javasolta Jared Hess rendezőnek, hogy emlékezzenek meg Technoblade-ről a filmben. Hess lelkesen támogatta az ötletet, és a tervezőcsapattal közösen valósították meg ezt az érzelmes jelenetet.

Korábban a Minecraft fejlesztői is tisztelegtek előtte, például a Minecraft: Java Edition indítójában egy koronát viselő malac képével.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
„Három évig éltem egy óceánjárón teljes luxusban - ez volt az oka, hogy végül eljöttem”
Három évig lakott a világ legnagyobb lakóhajóján egy volt New York-i jogász, aki azt hitte, hogy a Föld körbehajózása lesz élete nagy kalandja.

Megosztom
Link másolása

Lynn Krominga 2011-ben úgy döntött, hogy végre bepótolja mindazt, amit az évtizedeken át tartó rohanásban elszalasztott. Korábban a Revlon jogi főtanácsosaként New Yorkban élte a nemzetközi üzletemberek szokásos életét: állandóan utazott, de sosem volt ideje igazán felfedezni a világot.

Aztán egy nap olvasott egy hajóról, amely folyamatosan körbejárta a Földet, és amelyen luxuslakásokat lehetett vásárolni. A The World nevű, folyamatosan cirkáló óceánjáró nemcsak a világ nehezen megközelíthető részeibe ígért bejutást, hanem expedíciókat, a National Geographic tudósainak előadásait, és privát túrákat világhírű múzeumokban.

Krominga beszállt egy próbahét erejéig, és azonnal eldöntötte: eladja a New York-i lakását, és átnyergel erre a teljesen új életformára.

A választása egy 180 négyzetméteres, két hálószobás „kabinra” esett. Három éven át lakott a tengeren – most pedig elmesélte, miért hagyta végül ott mindezt.

Luxusélet a hullámokon

A hajón mindenki gazdag volt, de sokan, mint ő maga, saját erejükből érték el a vagyonukat. Nem a pénzről beszélgettek, hanem az utazás iránti közös szenvedélyről.

A hajón lévő luxuskabin nappalija

A The World egyik legnagyobb vonzereje az volt, hogy rendkívül exkluzív helyekre juthattak be. Volt, hogy egy szomszédja a Földközi-tengeren saját jachtján rendezett partit, ami napokig a hajó mellett futott.

Mindennapok a hajón

A hétköznapok szerinte leginkább egy elegáns otthon mindennapjaihoz hasonlítottak. Étkezés a lakásban szobaszervizzel, privát vacsorapartik a fedélzet séfjeivel, illetve különböző éttermek – például egy Michelin-csillagra is érdemes hely a hajón.

Esténként helyi zenészek léptek fel a hajó bárjaiban, vagy privát partik zajlottak az apartmanokban. Volt karaoke bár is – nem is akármilyen népszerűséggel –, illetve a fedélzet végében három kültéri pihenő, ahol csillagok alatt lehetett éjszakázni komornyikszolgálattal.

A személyzetet úgy jellemezte, hogy minden lakót név szerint ismertek, és pontosan tudták, ki kér kenyeret az asztalra és ki nem, ki milyen italt fogyaszt rendszeresen,

vagy hogy ki kér kevesebb sót az ételébe.

Ha valaki beteg lett, az sem volt gond: a hajón egy, a Cleveland Clinic-hez kapcsolt egészségügyi központ működött, egészen a sürgős esetek ellátására is felkészülve.

Új partok felfedezése

Krominga szerint a legjobb az volt, amikor reggelente új kikötőben ébredtek. A lakók közösen döntöttek, hány napot töltenek a szárazföldön, majd este visszatértek a hajóra, hogy másnap új helyen keljenek fel.

A lakosztály étkezője

A kikötőkben a hajó concierge-csapata különböző programokat szervezett: például expedíciókat Grönlandon, Madagaszkáron vagy az Antarktiszon, nem ritkán National Geographic szakértők vezetésével. A hagyományos hajós klausztrofóbiáról szó sem volt – tette hozzá –, mert egy-egy helyen akár hetekig is elidőzhettek.

Ha valaki elfáradt, maradhatott a hajón: volt teljes méretű teniszpálya, golf-szimulátor, szépségszalon, edzőterem személyi edzőkkel, könyvtár és különböző klubok is.

Történelem testközelből

Az élményei közül a legkülönlegesebbnek azt tartotta, amikor Szentpéterváron egy helyi lakó szervezésében privát látogatást tehettek a Hermitage Múzeumban. Órákig bolyonghattak szabadon a termek között, más látogatók nélkül.

Japán körutazásuk során találkozhattak egy nagaszaki atomtámadás túlélőjével is, aki személyes részletekkel mesélte el a bombázás napját, és azt, hogyan váltak kirekesztetté a sugárzás túlélői. Amerikaiként ez elég szokatlan élmény lehetett.

Észak-Vietnamban meglepve tapasztalták, milyen barátságosan fogadták őket - ez szintén meglepte őt az amerikai történelmet ismerve.

A hanoi börtönmúzeumban a helyi idegenvezető felajánlotta, hogy átugorják a hivatalos narratívát, de végül mindenki meghallgatta, összevetve a korábbi amerikai történetekkel.

Kambodzsában Krominga meglátogatta a hírhedt „killing fields” helyszínét, ami annyira megrázó volt számára, hogy másnap már nem volt ereje Angkor Wat meglátogatásához. Ehelyett egy hosszú dzsungeltúrán vett részt, ahol egy kis iskolában angolt tanuló gyerekekre bukkant. Véletlen lehetett?

Kalózok és rakéták között

A hajóút kevésbé romantikus részei között említette, hogy a Vörös-tengeren, a Bab el-Mandeb szorosban haladva egyszer segítséget kellett hívniuk, mert a jemeni partokról rakétát lőttek ki az előttük haladó hajóra. A lakókat ilyenkor órákra a hajó belső részébe irányították biztonsági okokból.

A lakosztály hálószobája

Máskor a szomáliai partok mentén felfegyverzett kommandósok kísérték őket, a hajó fedélzetén pedig fémkatonákat állítottak fel elrettentésként.

Az Antarktisz felfedezése

Az Antarktisz körüli öthetes expedíciót emelte ki élete egyik csúcspontjaként:

amerikai kutatóállomások látogatása, pingvinek között sétálás, és gleccsertúrák színesítették a programot. Karácsonyt és szilvesztert is a jégmezőkön ünnepelték.

Dél-Georgia szigetén, Ernest Shackleton híres sírjánál járt, amikor egy hatalmas fóka rátámadt, és két férfi mentette meg.

A varázs szertefoszlása

Ahogy teltek az évek, Krominga észrevette, hogy megváltozott a fedélzeti élet: már nem a világpolitika és a történelem témái domináltak a beszélgetésekben, hanem az, hogy ki milyen aerobik órára jár, milyen esküvőt rendez a hajón.

A korábbi tudományos előadásokat felváltották a divatbemutatók és gardróbrendezési tanácsok. „Nem akartam, hogy a The World Álomhajóvá váljon”

– mondta, hozzátéve, hogy ennél többet erről nem is szeretne elárulni.

Végül eladta a luxuslakását, és visszaköltözött New Yorkba. Mint mondta: bár a varázs elmúlt, az emlékek örökre megmaradtak – még ha nem is mindegyiket meséli el szívesen. Mert van, ami jobb, ha a The World fedélzetén marad.

Via People


Megosztom
Link másolása