FONTOS
A Rovatból

Greenwashing a zöld zajban: nem minden fenntartható, ami annak nevezi magát

Bármikor megvehetsz egy környezetbarátnak beállított terméket, ami nem az, vannak viszont nemzetközi jelzések, amelyeket figyelve könnyebb az eligazodás a “Zöld Zajban”.

Megosztom
Link másolása

A greenwashing, vagyis a környezetvédelmi állítások mögötti mismásolás egyre nagyobb teret ölt, ezért a fenntarthatóságra törekvő fogyasztónak hihetetlen effortot kell beletennie a tudatos vásárlásba. Manapság már nem csak az a gond, hogy nem fenntartható termékek árasztják el feleslegesen a piacot. Ahogy a nemzetközi és hazai szervezetek is próbálják felhívni rá a figyelmet, nem minden zöld, ami annak látszik. A fenntarthatónak hazudott termékek és szolgáltatások összességének neve is van, ezt hívják greenwashingnak, vagyis zöldre mosásnak, festésnek. Vagy a zöld állítás nem megalapozott, vagy lényegtelen elemre vonatkozik, ezzel megtévesztve a vevőket.

“A jelenlegi szabályozás és ellenőrzés mellett sajnos teljesen hétköznapi, hogy lényegtelen szempontokat alapján mondanak egy terméket zöldnek

Egy jelentéktelen zöld hatást kivetítenek a teljes márkára, holott a vállalat tevékenységének akár 70%-a is lehet kifejezetten káros. Innen kezdődik a zöldre mosás.

Például a reklámállítások 50%-a a csomagolásra vonatkozik, mint recycle, upcycle, satöbbi, de ez a termék ökológiai lábnyomának csak elenyésző része” - hívja fel a figyelmet az aprónak tűnő ferdítésekre dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezető igazgatója.

Amiért a greenwashing neked is problémás

A jelenség egyenlőtlen versenyfeltételeket eredményez, és elsősorban azért veszélyes, mert

az éghajlatvédelem ellen gördít akadályokat.

Emellett hamis biztonságérzettel vértezi fel azt a vásárlót, aki jóhiszeműen tett a környezeti terhelés ellen - közben meg nem is. A hamis megoldások hirdetése késlelteti a valódi törekvések beérését, ami sem az embernek, sem a természetnek nem tesz jót, sőt - tán ugyanolyan káros, mint az explicit környezetszennyezés.

“Minden mérés azt mutatja, hogy az embereket érdekli a környezetvédelem: a lakosság 75%-a fontosnak tartja, 50% pedig többet fizetne a termékért, ha az környezetbarát. Erre építenek a cégek. A lakosság a legtöbb esetben a hulladékkezeléssel azonosítja a környezetvédelmet, ami fontos aspektus, de a történetnek csak egy kis része.

Azzal, hogy valamilyen módon lebomló csomagolású terméket vesznek, kipipálják a tudatos vásárlást, és a cég is mossa kezeit. Pedig nem a csomagolóanyag az egyetlen probléma”

- véli a szakember.

A greenwashing több csáppal fúrta már át a társadalom szövetét. A zöldre festés elsősorban a globális szén-dioxid-kibocsátás 2-8 százalékáért felelős textiliparban és a kozmetikai iparban jelenik meg, valamint az utazási szolgáltatásoknál, a háztartási felszerelések esetében és élelmiszeripari cikkeknél lehet belefutni a European Commission felmérése szerint.

Forrás: European Comission

“A zöldre festés teljes kommunikációs zajt teremt, a valódi zöld alternatívák ebben könnyen elvesznek, a fogyasztó alig találja meg őket. Továbbá ha ennyire alacsony a gyümölcs, akkor nem lesznek termékzöldítő innovációk, amelyek valódi megoldást jelenthetnek a károsanyag-kibocsátás mérséklését illetően. Például a repülőgépek esetén lehet, hogy elültetnek akár utasonként egy fát, ezzel megveszik a CO2 kvótájukat, de zöld üzemanyagba vagy fenntartható repterek kialakításával kapcsolatban nem lesznek újítások, pedig szükség lenne rájuk” - összegzi Haraszti Anikó.

Hogyan néz ki a greenwashing a gyakorlatban?

A leggyakoribb zöldre festő megfogalmazások és tevékenységek közt szerepelnek a félreérthető állítások, amelyek nem egyértelműek a felhasználók számára. Ha egyetlen környezeti tulajdonságát hangsúlyozza a cég, de más, környezetterhelő hatásairól nem ad tájékoztatást, ide sorolható.

Ha a vállalat felnagyít egy kis környezetbarát fejlesztést, és azt sugallja, hogy ezáltal a teljes cég és portfólió környezetbarát, miközben nem, az már masszívan greenwashing.

Ha az állításaikról nincs elérhető dokumentáció vagy más bizonyíték, szintén. A vállalatok a kommunikációjukban végtelen átveréseket tudnak alkalmazni, ezért kell nagyon résen lenni.

Nem gondolnánk, de Magyarországon is kirívó probléma, hogy a vállalatok olyan grafikákat, emblémákat használnak, ami jelölésnek tűnhet. Ezeken ott a környezetvédelmi meg a környezetbarát utalás, de igazából nem független szervezettől kapták a minősítést.

Nem találkoztál még greenwashinggal? Pedig nagy a baj, az EU is az asztalra csap

A greenwashing ma már nem csak egy kereskedelmi széljegyzet. Az Európai Bizottság 2020-as, weboldalakat felmérő tesztjén csúnyán megbukott a vállalatok jó része.

A vizsgált 344 honlap 42%-ánál felmerült a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, így a greenwashing lehetősége.

Az EU-ban tiltják a hamis, a pontatlan és túlzó környezetvédelmi állításokat. Jogi értelemben tisztességtelen kereskedelmi módszereknek minősülnek, és bejelentés tehető, ha valaki ilyet tapasztal. A greenwashing agresszív terjedéséhez képest viszont nem volt elég az EU-s szabályozás, a megtévesztő reklámozás általános tilalma mellett konkrétabb szabályok kellettek. Az EU Bizottság 2023. márciusában tett közzé egy rendelettervezetet, amelyben a greenwashing megfékezésére tesznek konkrét intézkedési javaslatokat.

A terv egy átláthatóbb rendszer létrehozása 2 éven belül, amire szükség is van a zöld káoszban.

A magyar Gazdasági Versenyhivatal ajánlásokat fogalmaz meg a tisztességes vállalati kommunikációról. Sőt, Zöld marketing címmel még segítik is a vállalkozókat a megfelelő környezetbarát döntések meghozatalában.

A vállalatoktól elvárják, hogy világos, közérthető nyelvezettel, valós, pontos üzenettel, túlzás, többértelmű vagy félreérthető, esetleg általánosító megfogalmazás nélkül, igazolt tartalommal, a legfrissebb kutatási eredményekre való hivatkozással, hiteles és ellenőrizhető címkékkel reklámozzák termékeiket.

Azt gondoltad, eddig erre támaszkodhattál? Súlyos tévedés.

Az EU Bizottság adatai azt mutatják, hogy jelenleg 230-nál több különböző zöld címke van a piacon, amelyek közül nem mind hitelesített, és felméréseik alapján bizalmatlanságot szül a fogyasztói körökben. Erre ráerősítenek a TVE mérései, számos esetben figyelmeztették már a gyártókat arra, hogy nem megfelelő jelzést alkalmaznak.

A kistermelők többsége jófiú, de kritikusnak kell lenned!

A TVE szerint sajnos a helyi termelői piacokon, közösségi eseményeken és a kiskereskedelmi forgalomban is felütötte a fejét a greenwashing. Egyszerűen nagyobbat állít magáról vagy a termékéről a kistermelő, mint amit alá tud támasztani, és bizonyos termékek összetételével kapcsolatban sem tudja bizonyítani, az miért lenne zöld.

Haraszti Anikó szerint

a kistermelői zöld kommunikációt piszkálni nehéz, mert legalább vannak már mint alternatíva.

Ugyanakkor annyira túltelített ez a piac, és annyi a zöld zaj a fenntarthatóságot megcélzó kisvállalkozók körében is, hogy muszáj szűrni. Aki valóban értékadó, az talpon tud maradni, aki pedig zöldre mos, azt rá kell bírni a valós környezeti teljesítményre.

A TVE piacmérése szerint 2018 és 2022 közt 1000%-kal nőtt a magát ökonak vallók piaca, de ennek csak egyharmada árult minősített terméket, vagyis hitelesen mondhatta magáról, hogy fenntartható. A maradék közt volt, aki magát ökonak mondta a természetes citrommal dúsított, ám kártékony vegyszereket tartalmazó mosogatószere után.

Hitelesített plecsnit azért nem szereznek be sokan azok közül, akik viszont tényleg megfelelnének, mert úgy gondolják, hogy drága. Haraszti Anikó szerint a hiteles tanúsító címke százezres tétel, ezek a védjegyek bele kell férjenek egy fenntarthatóságot hirdető cégnek.

5+1 tipp, hogyan védekezz a greenwashing ellen!

A greenwashing aknamezőn nehéz kerülgetni a nem odaillő elemeket, de ha fontos neked a fenntartható életmód, megteszed. Szerencsére már vannak ebben kapaszkodók. Ezek mellett

a nulladik lépés, hogy mérlegelj: helyes-e a mostani ritmusod az életviteledben,

vagy csökkentsd az energiafogyasztásod, a felesleges élelmiszereket, és ne termelj annyi szemetet.

Figyeld a plecsniket – itt a legfontosabbak

Nagyon fontos, hogy a hiteles és ellenőrizhető tanúsító címkékkel, ábrákkal ellátott termékeket tekintsd fenntarthatónak. A környezetbarát védjegyekért komoly kritériumrendszernek kell megfelelni, miután önkéntes alapon jelentkezett érte a cég. Ha a döntő bizottság odaítéli, akkor pár évig használhatja azt a cég mondván, bizonyítottan környezetbarát a terméke. Aztán pár évente felülvizsgálják a döntést és a körülményeket, az aktualizált zöld szabványokhoz igazítják a kritériumrendszert.

A klímasemleges plecsnikkel az a baj, hogy kibocsátásmechanizmusokon keresztül semlegesítenek.

Vagyis a legtöbb ilyen termék úgy lesz “semleges”, hogy a cég a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét mondjuk faültetéssel megvásárolja. De hogy azzal az erdővel mi lesz 20 év múlva, az mérhetetlen. Ezt a bizonytalan kimenetelű, úgynevezett kompenzációs mechanizmust egyébként az EU-ban két év múlva már nem lehet folytatni, addig is légy résen.

Az egyik legfontosabb címke az Eco Label. Tudományos alapú szabvány szerint állítják ki a tanusítványukat.

"A követelmények és a termékkategóriák eltérőek lehetnek, de az összes szabvány számos környezeti és egészségügyi kérdéssel foglalkozik, amelyek magukban foglalhatják a toxicitást, a levegő minőségét, az energia- és vízfelhasználást, az újrafeldolgozhatóságot, a természeti erőforrások felhasználását és más érdekes területeket" - írják.

Nemzetközi szinten tanúsított védjegynek számít a német Blauer Angel (vagy Blue Angel), amit különösen környezetbarát termékeknek és szolgáltatásoknak ítélnek oda.

Ott a Nordic Swan, ami egy életciklus-elemzést követően adja oda tanúsítványát annak, aki kiérdemli. A termék teljes életciklusát figyelik, és ez alapján nyilvánítanak valamit fenntarthatónak, vagy épp nem.

Hasonló elven alapul a Magyar Környezetbarát Védjegy, ami szintén életciklus-elemzés után érdemelhető ki.

Élelmiszereknél az EU-s zöld jelzéssel illetnek minden bio terméket - ha ez nincs a kiszemelteden, de az EU-ból származik, az nem hitelesített bio élelmiszer. A Demeter tanúsítvány a világ egyik legmegbízhatóbb szabályozása mentén adható cégeknek, gyártsanak élelmiszert vagy kozmetikumot. A bio termékek azért fontos szegmensei a fenntarthatóságnak, mert a biogazdálkodó a talajéletre, a flórára és a faunára is tekintettel van.

Emellett keresheted a csokikon a békát is – a Rainforest Alliance arról tanúskodik, hogy a megfelelő trópusi erdőgazdálkodás mellett sikerült megtermelni a termék alapanyagait.

A BDIH védjegyével ellátott kozmetikumokat keresd a boltok polcain, ez garantálja, hogy megbízható a termék. Az bio és természetes kozmetikai termékek tanúsítványa még a NaTrue, amely szigorú nemzetközi követelményeket fogalmaz meg a kozmetikai gyártókkal szemben. Az Ecocert francia tanusítványa pedig szintén a legmegbízhatóbbak közt szerepel. Nem csak a kozmetikumok, hanem az élelmiszerek fontos elismerése is. Ami Ecocert plecsnivel bír, az biztosan ökológiai termesztésből vagy termelésből származik.

Ne feledkezzünk meg a Fair Trade jelölésről sem, ami a méltányos kereskedelmet folytató cégeknek jár. Etikus az, ha nem használják ki a munkavállalót.

Gyakorlatilag az élet minden területén az építőipartól a fehérneművásárlásig lehet találkozni tanúsítványokkal -

vásárlás vagy fogyasztás előtt mindig ellenőrizd le, mit állít az adott plecsni,

fellelhetők-e róla nemzetközi infók egyáltalán.

Formáld a véleményt, vezesd a többieket!

Sokszor nehéz rávenni az embereket a fenntartható szemléletre, mert ha vesznek egy újrahasznosított csomagolású terméket, már megnyugodnak a tevékenységükkel. A TVE felmérései szerint

a lakosság akkor követi leginkább a környezettudatos mintákat, ha van már egy kritikus tömeg,

vagy legalább pár trendkövető influenszer, akit követni lehet. Tehát ha te példát mutatsz, sokakat meggyőzhetsz mozgalmárként, mert ciki lesz kimaradni a buliból. Ehhez mutasd meg, miért jó a fenntarthatóság.

Légy up to date, figyeld folyamatosan, hol tart a termékinnováció!

Ma már bizonyítékok tömkelege támasztja alá, hogy az általános mosáshoz nem kell 40 fok, elég a 30, és ez a 10 fok különbség már jelentősen csökkenti a fogyasztásod, növeli a mosógéped élettartamát. Emellett lehet fertőtleníteni ecettel. Szintén az állítás mögött a laboratóriumi mérés, hogy a baktériumok 99,99%-át megsemmisíti, szemben ezzel a környezeti terhelése rettentően kicsi, ideális takarítószerré téve az ecetet. Ezek csak példák, figyeld a kutatásokat!

Lobbizz az alternatívákért!

Az emberek annál környezettudatosabban gyűjtik a hulladékot, minél közelebb van hozzájuk a gyűjtőkonténer. Ugyanez a helyzet például a környezetbarát takarítószerekkel Haraszti Anikó szerint – ha a falusi kisboltban nincs mosószóda, értelemszerűen nem azzal fognak mosni. Bár Haraszti optimista ezt illetően,

a német áruházláncok kínálatából a magyar polcokra is mintegy lecsorgott a környezetbarátabb tisztítószerek szortimentje, így van remény.

Ha a hozzád közel eső boltokban viszont nincs, akkor próbálj meg hatni a boltok beszerzésére, vagy ha internetről rendelsz fenntartható termékeket, kérdezd meg a környezeted, ők kérnek-e. Mehet is az edukáció arról, miért lesz nekik ettől jobb.

Változtass a fogyasztási szokásaidon!

Ez minden termékcsoportot figyelembe véve nemes feladat, de talán az élelmiszer esetén a legszemléletesebb. Az Eurostat adatai szerint évente 66 kg élelmiszert dob ki egy magyar ember, ami sok esetben elkerülhető lenne.

Mondjuk a tudatosan tervezett vásárlás is sokat segít.

A legjobb, ha mindent magunknak termelünk meg, de erre nem mindenkinek van infrastruktúrája vagy épp ideje. Közösségi kertészetekből is lehet rendelni zöldségeket, gyümölcsöket, de ezeket nem mindegy, hogyan tároljuk.

Elszoktunk már az ételek feldolgozásától, pedig sokkal fenntarthatóbbá válik az élet, ha megtanuljuk őket helyesen raktározni akár csak a hűtőben vagy a kamrában. Nem mindegy, mit mi mellé pakolsz, akár napokat vagy heteket is javíthatsz az élelmiszer eltarthatóságán, ha megfelelő helyen pihenteted.

A lényeg a kevesebb hulladéktermelés, és ami még ennél is fontosabb:

a legjobb hulladék az, amit nem is termelünk meg.

Fogyasztani és kielégíteni a szükségleteinket ér, de érdemes megfontolni, vajon tényleg szükség van-e a negyedik tavaszi dzsekire, vagy biztosan kell-e 4-5 hámlasztó gél, esetleg minden héten kaviár.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Christina Applegate elárulta, melyik tünetre nem figyelt, ami a szklerózis multiplexre utalt évekkel előtte
A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei folyamatosan súlyosbodnak, már mozogni is nehezen tud.

Megosztom
Link másolása

Már írtunk arról, hogy Christina Applegate nyíltan beszélt a betegségéről, és arról, hogy az állapota súlyossága miatt kénytelen volt visszavonulni a színészettől.

A közelmúltban egy interjúban azt is elárulta,

háttérszín kiemelés

melyik apró jelet hagyta figyelmen kívül évekkel azelőtt, hogy hivatalosan is szklerózis multiplexet (MS) diagnosztizáltak volna nála.

Az 53 éves színésznő – akit annak idején az Egy rém rendes család című sorozatban ismertünk meg – 2021-ben állt nyilvánosság elé a betegséggel, a diagnózis után néhány hónappal.

A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei miatt rendkívül nehéz volt számára a Halott vagy (Dead to Me) harmadik, egyben utolsó évadának forgatása.

Később azonban elárulta, hogy a betegséget már évekkel korábban is tünetek jelezték, csakhogy ő ezekre nem figyelt...

Egy korábbi interjúban, amely a Good Morning America című műsorban hangzott el, a színésznő az egyik barátjával, a szintén szklerózissal küzdő Jamie-Lynn Siglerrel beszélt az első jelekről. De más interjúkban is őszintén vallott a betegségéről.

"Szerintem valószínűleg már hat-hét éve megvolt [az MS]. Az első évad alatt [a Dead to Me-ben] észrevettem a forgatáson, hogy a lábam gyakran megbicsaklik. Azt gondoltam, biztosan csak fáradt vagyok, vagy kiszáradtam, vagy az időjárás az oka"

- mondta.

"Aztán hónapokig nem történt semmi, így nem foglalkoztam vele. De amikor durván lecsapott, muszáj volt odafigyelnem"

- tette hozzá a színésznő, majd könnyek között árulta el, hogy a forgatás végére már kerekesszékkel vitték a stúdióba.

"A tipikus tüneteim 2021 elején kezdődtek, akkor még csak bizsergést éreztem a lábujjamban"

– mesélte Christina Applegate.

"Mire nyáron elindult a forgatás, már annyira rossz állapotban voltam, hogy nem tudtam messzire sétálni – kerekesszékkel vittek a díszletbe."

Azt is elmondta, hogy bár elviselhetetlen fájdalmai vannak, mára hozzászokott.

2022-ben a Kelly Clarkson Show-ban is beszélt arról, hogy gyakran a színészi munkába menekült, hogy elterelje figyelmét a valós élet problémáiról.

"Valószínűleg egész életemben gyászoltam és traumákat éltem át, és a színészet volt az a hely, ahol nem kellett ezt éreznem" – mondta akkor, hozzátéve, hogy a múltbéli szakításokat, haláleseteket és a mellrákot is így próbálta feldolgozni.

Majd így folytatta: "A Dead to Me szépsége az volt, hogy lehetőséget adott erre – nem kellett állandóan viccesnek lennem, nem kellett tartanom magam. Összeomolhattam egy jelenetben. És az tényleg én voltam. A lelkem omlott össze – sajnos – az egész világ előtt, de egyfajta gyönyörű megtisztulás volt."


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
SOKKOLÓ! Az is számít, mikor szültél – háromszorosára nőhet a rák esélye, ha rosszkor jön a baba!
A számok nem szépítenek. Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.

Megosztom
Link másolása

Egy friss kutatás szerint drasztikusan megnőhet a mellrák kockázata azoknál a nőknél, akik életük során jelentős súlygyarapodást tapasztaltak, és első gyermeküket 30 éves koruk után szülték – vagy soha nem vállaltak gyermeket.

A számok nem szépítenek: ezek a nők közel háromszor nagyobb eséllyel betegedtek meg mellrákban, mint azok, akik fiatalabban szültek és közben megőrizték testsúlyukat.

A kutatást a Manchesteri Egyetem kutatói mutatták be a Spanyolországban, a Malagában megrendezett Európai Elhízástudományi Kongresszuson. Az elemzésükben 48 417 nő adatait vizsgálták, akiknek az átlagéletkora 57 év volt - írta a The Sun.

A résztvevők testtömegindexe (BMI) átlagosan 26 körül mozgott – ami már az elhízás előszobájának számít.

A tudósok három csoportra osztották a nőket:

* akik 30 éves koruk előtt szültek,

* akik 30 után,

* és akik soha nem vállaltak gyereket.

Azt is figyelték, mennyit híztak 20 éves koruk óta. Ezt önbevallás alapján mérték: a résztvevők visszaemlékeztek, mennyit nyomtak 20 évesen, majd összehasonlították az aktuális testsúlyukkal. A nőket ezután átlagosan 6,4 éven keresztül követték nyomon, ez idő alatt 1702-en lettek mellrákosok.

A számítások szerint azoknál a nőknél, akik felnőtt életük során több mint 30 százalékkal növelték a testsúlyukat, és közben csak 30 felett szültek vagy gyermektelenek maradtak, 2,73-szor nagyobb eséllyel diagnosztizáltak mellrákot.

Ezzel szemben azok, akik 30 éves koruk előtt szültek és testsúlyuk csak 5 százalék alatt változott, sokkal kisebb kockázatnak voltak kitéve.

A kutatás vezetője, Lee Malcomson szerint a két tényező – az elhízás és a késői gyermekvállalás – egymást erősítve növeli a veszélyt:

„Több információra lenne szükség arról, hogyan befolyásolja az anyaság időzítése és a testsúlyváltozás a mellrák kockázatát, mert így sokkal pontosabban lehetne azonosítani, kik tartoznak a veszélyeztetett csoportba, és célzott tanácsokat lehetne adni számukra az életmódbeli változtatásokhoz” – magyarázta.

A korábbi tanulmányok már korábban is jelezték, hogy a fiatalkorban történő szülés csökkentheti a menopauza utáni mellrák esélyét. A súlygyarapodás viszont régóta ismert kockázati tényező.

Az újdonság ebben a kutatásban az, hogy elsőként mutat rá arra, miként hat egymásra ez a két faktor, és hogy a korai szülés védőhatása nem tudja ellensúlyozni a későbbi elhízás káros következményeit.

Malcomson hozzátette:

„Elengedhetetlen, hogy a háziorvosok is tisztában legyenek azzal, hogy a jelentős súlygyarapodás és a késői gyermekvállalás – vagy a gyermektelenség – kombinációja jelentősen növeli a nők mellrákkockázatát.”

Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Az oklahomai tinédzsert áramütés érte a nyakláncán lógó fémkereszt miatt – sikoltására ébredt az anyja
Horrorisztikus történetről számolt be egy 38 éves nő. 16 éves fiát érte baleset. „Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett.”

Megosztom
Link másolása

Borzalmas esetről számolt be egy 38 éves oklahomai nő, Danielle Davis.

Április 30-án éjszaka sikoltásra ébredt - a hang a 16 éves fia, Rayce Ogdahl szobájából jött.

A hatgyermekes nő azonnal fia segítségére sietett. "Azt hittük, talán csak videojátékkal játszik, és dühös lett" – mesélte egy külföldi bulvárlapnak. "Aztán hallottam, ahogy kiabál: ‘Anya!’, és ott állt a folyosón. Azt mondta: ‘Áramütést kaptam. A nyakláncom miatt történt."

A fiú nyakán súlyos égésnyomok voltak. "És a szag... borzalmas volt. Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett, Azonnal hívtuk a 911-et és mentőt kértünk."div>

Danielle Davis szerint fia az ágyban feküdt, amikor a szokatlan baleset történt.

"Azt mondta, kihajolt az ágyból, és ekkor a nyakláncán lógó kereszt hozzáért a hosszabbító csatlakozójának kilátszó fémrészéhez. Végig eszméleténél volt, tudta, hogy áramütés érte. Mivel minden fémből volt, egy zárt áramkör alakult ki a nyaka körül. Amikor megpróbálta letépni magáról a láncot, égési sérülések keletkeztek, égési sérüléseket szenvedett a kezén is."

Az egész másodpercek alatt történt, és a fiú azt hitte, itt a vég, most meghal.

A tinédzsert azonnal a helyi kórház égési osztályára szállították, és a Másod-, harmad- és negyedfokú égési sérülések miatt az intenzív osztályon kezelték.

Az orvosok szerint a fiú olyan erősségű áramütést szenvedett el, amibe bele is halhatott volna.

A baleset nyomai látszanak a nyakán, a People fotóit erre a linkre kattintva láthatod.

A család elmondása szerint okult a történtekből. Most mindenkit arra figyelmeztetnek, mennyire veszélyes lehet, ha hosszabbító vagy töltőkábel van az ágy közelében. És úgy vélik, semmi, egy telefonos üzenet vagy értesítés sem lehet olyan fontos, hogy amiatt az ágyon legyen a telefon.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Rózsaszín füsttel tiltakoztak nők a Vatikánnál, amiért csak férfiak döntenek a katolikus egyházról és a pápáról
A hívek fele nő, ennek ellenére a nőket kizárják a döntéshozatalból, és semmilyen tisztséget nem tölthetnek be a Vatikánban, még pappá sem szentelhetik őket.

Megosztom
Link másolása

2025. május 7-én, a 267. pápa megválasztására összehívott konklávé első napján, női aktivisták csoportja rózsaszín füsttel tiltakozott a Vatikánban a nők kizárása ellen a katolikus egyház vezetéséből.

A demonstrációt a Women's Ordination Worldwide (WOW) és a Women's Ordination Conference (WOC) szervezte,

hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a pápaválasztás során kizárólag férfi bíborosok döntenek a katolikus egyház jövőjéről, holott a hívek fele nő.

A tiltakozók a Sixtusi kápolna, vagy ahogyan újabban írják a nevét, a Sixtus-kápolna fekete és fehér füstjeit idézve

rózsaszín füstöt eregettek, ezzel szimbolizálva a nők egyházon belüli egyenlőség iránti igényét. A demonstrációkon énekekeltek, imádkoztak vagy jelszavakat kiabáltak. Arra figyelmeztettek, hogy a nőknek is joguk lenne részt venni az egyházi döntéshozatalban és az egyházi rendekben.

A szervezők közleményükben "segélykiáltásnak" nevezték az akciót, amelyet a bíborosok nem hagyhatnak figyelmen kívül.

A Women's Ordination Conference (WOC) 1975-ben alakult az Egyesült Államokban, célja a nők pappá szentelésének előmozdítása a katolikus egyházban. A szervezet azóta számos demonstrációt szervezett, többek között 2013-ban is rózsaszín füsttel tiltakozott a pápaválasztás idején. A mozgalom tagjai szerint a nők kizárása az egyházi rendekből nemcsak igazságtalan, hanem ellentétes az evangéliumi értékekkel is.

A csoport egyébként 2013-ban, Ferenc pápa megválasztása előtt is rózsaszínű füsttel tiltakozott.

A tiltakozásról itt láthatsz beszámolót:


Megosztom
Link másolása