Felbontás:1280 x 720
FONTOS
A Rovatból

Ghiblisítés mint identitásmanipuláció - kétszer gondold meg, AI babát generáltatsz-e magadról

Egymásra licitálva hódítják meg épp az emberiséget a digitális képtervező lehetőségek. Pozitívumaik mellett azt sem árt tudni, hogy emberéleteket tehetnek tönkre, és micsoda nem várt fordulat: természetvédelmi bóvlik is.

Megosztom
Link másolása

Ajánlott videók


A mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásai egyre látványosabban alakítják át a vizuális kultúrát – gyakran anélkül, hogy tiszteletben tartanák az eredeti alkotók szellemi jogait vagy művészi elveit.

A képgeneráló eszközök úgy másolják le ikonikus stílusok jegyeit, mintha azok szabadon hozzáférhető sablonok lennének,

ezzel nemcsak esztétikai, de etikai kérdéseket is felvetve, közben tömegtermékké téve az illusztrációkat és stílusokat.

Miközben a felhasználók örömmel ghiblisítik profilképüket vagy akciófigurává formálják önmagukat, egyre kevésbé világos,

hol húzódik a határ inspiráció és kisajátítás között.

Ebben a kontextusban különösen fontos megvizsgálni, mit jelent ma az, hogy egy stílusnak lelke van – és mit veszítünk el, ha ezt a lelket algoritmusokkal próbáljuk reprodukálni.

Eredettörténet - a Studio Ghibli credoja

A Studio Ghibli egy híres japán animációs filmstúdió, amelyet 1985-ben alapítottak Tokióban. Alapítói: Hayao Miyazaki, Isao Takahata és a producer Toshio Suzuki. A stúdiót világszerte

elismerik gyönyörűen megrajzolt, mély érzelmi és filozófiai tartalmú animációs filmjeiről,

amelyek gyakran foglalkoznak természet, pacifizmus, női főhősök, család, technológia és emberi kapcsolatok témáival.

Néhány legismertebb filmjük:

Chihiro szellemországban (Spirited Away, 2001) – Oscar-díjat nyert a legjobb animációs film kategóriában

A vándorló palota (Howl’s Moving Castle, 2004)

Totoro – A varázserdő titka (My Neighbor Totoro, 1988) – a stúdió kabalafigurájává vált az erdő szelleme

A vadon hercegnője (Princess Mononoke, 1997)

A fiú és a szürke gém (The boy and the heron, 2023) - Oscar-díjat nyert legjobb animációs film kategóriában

A Studio Ghibli stílusára jellemző a részletgazdag képi világ, a kézzel rajzolt animációk, a fantázia és a valóság egyedi keveréke, valamint a környezettudatos és humanista szemlélet.

Ez gyakorlatilag minden, amit az AI által generált képek nem közvetítenek, az mégis a stúdió védjegyévé vált elemeket alkalmazza - engedély nélkül.

Ráengedték a ChatGPT-t

Az OpenAI új funkciójának köszönhetően a felhasználók híres művészeti stílusokat utánozva generálhatnak képeket – többek között a Studio Ghibli ikonikus vizuális világában is. Az így készült alkotások rendkívül látványosak lettek, és pillanatok alatt elárasztották az internetet.

Ez azonban komoly vitákat váltott ki.

A Studio Ghibli soha nem adott engedélyt hasonló célú felhasználásra, és maga Miyazaki Hayao is korábban nyilvánosan elhatárolódott az efféle technológiáktól. Egy régi interjúban úgy fogalmazott:

mélységesen undorodik az ilyen típusú alkalmazásoktól, mivel művészetében szigorúan tradicionalista értékeket képvisel.

A helyzetre Ishitani Megumi, a One Piece egyik epizódrendezője is reagált. Élesen bírálta a ChatGPT képalkotó képességét, ami szerinte aggasztóan pontosan másolja a Ghibli stílusát. Ishitani ezt

a stúdió örökségével szembeni tiszteletlenségként értékelte, és jogi lépések szükségességére hívta fel a figyelmet.

A szituáció egy igen súlyos problémát rejt magában: hivatalos megállapodás, kontroll és a stúdió számára biztosított jogi védelem nélkül nyúlt le szellemi terméket az Open AI által világra szabadított mesterséges intelligencia.

Vizuális környezetszennyezés vs. virtuális divat

Megoszlanak a vélemények arról, hogy a ghiblisítés szép-e, de a fő probléma nem is az, hogy ízlésficam-e rajzfilmfigurává tenni egy profilképet.

Morális kérdéseket hamarabb felvet, hiszen például a Ghibli elvi rendszerét veszi semmibe, illetve

ad egy lédig portékát a usernek, aki imád a legújabb trendvonaton száguldani, tartalmatlanul, és közben elveszítünk alapvető értékeket félúton.

Ez a felhasználónak azért jó, mert ingyen van, egyszerű használni, jó móka megszökni kicsit a valóság elől, és a trendet követni a Black Mirror óta tudjuk, hogy a népszerűség hovatovábbja. Az egyre inkább állandósult

FOMO, vagyis a lemaradástól való félelem

pedig tökéletes katalizátora az Open AI fejlesztéseinek - bármit csinálnak, arra úgyis ugrani fognak.

A Ghibli egyébként alkotott akkorát, hogy a ghiblisített képekre öröm legyen ránézni, más kérdés, hogy a stúdiónak jottányi köze nincs a trendhez, szóval ez teljesen öncélú fake irány.

Síneken az illusztrátorok - van-e fék a trendvonaton?

Ha a giga-mega Studio Ghiblit ennyire semmibe veszi az Open AI, akkor jogosan merül fel, hogy a jóval kisebb alkotók munkáival, szellemi termékeivel mi lesz. Tekinthetünk múló csacskaságként egy ghiblisítésre, a játékon azonban jóval túlmutat ez a jelenség.

A grafikusok, designerek és illusztrátorok közepesen lassú kivéreztetésével jár az az identitásválságbéli szellemi maszturbáció, amellyel egy-egy képgenerálás jár.

Ha ugyanis az AI megtervezi (ráadásul forintálisan ingyen) minden vágyunk néhány jól megadott prompttal, akkor nem fogunk a jövőben grafikussal terveztetni, és egy igen fontos, az emberi kreativitás határtalanságát hirdető szakma hal el - ami amúgy is döglődik mostanság. Csak azért, hogy trendi képekkel villoghasson a készítő. A usernek pénzébe nem kerül, ám valamivel fizetni kell mindezért.

Néhány lépés innen, hogy nem hús-vér emberek rajzolnak majd könyveket, hanem egy virtuális T-800-as modell.

Persze okkal sarkítunk terminátori mélységekben, mert ha nem határolódunk el időben és következetesen attól, hogy az AI-t nem az emberi munka kiegészítésére, hanem helyettesítésére használjuk - mi több, hagyjuk, hogy ő használjon minket -, csakugyan lehetnek hasonló problémáink, mint ‘84-ben Sarah Connornak a filmvásznon, csak kevésbé humanoid formában.

Egy prompt ökolábnyoma

A mesterséges intelligencia eszközök közül az Open AI lehet a büszke tulajdonosa a legkörnyezetszennyezőbb díjnak, de toplistás a Midjourney képgenerátor is a carbon.crane felmérése szerint.

Adataik alapján elmondható, hogy a ChatGPT-n egy évben 168 milliárd oldalletöltés történik - és ez a szám folyamatosan dagad.

Jelenleg 44 millió kilónyi szén-dioxid kibocsátást jelent ez.

Kiszámolták, hogy 68 ezer darab 4 tagú család teljes éves energiafogyasztásáró van szó. Ennyibe kerül promptolni a ChatGPT-t. Összehasonlításképp Az Environmental Working Group adatai szerint 1 kiló bárányhús előállításával 39,3 kg CO2-nek megfelelő üvegházhatású gáz keletkezik. A globális szén-dioxid-kibocsátás közel 10%-áért felelős ruhaipar csak az EU-ban (!) 121 millió tonna üvegházhatású gáz kibocsátásáért felelős évente.

Hogy ne csak fikázzuk…

Az AI generálta képek előnye akkor mérhető, ha mértékletességet társítunk hozzájuk. Generálhat például üzleti céllal egy szerény költségvetéssel operáló, de kitűnni vágyó mikrovállalkozás képet magának a szolgáltatásáról vagy a termékéről, és ezzel akár még versenyelőnyre is szert tehet. Az is pozitívum, hogy szinte pillanatok alatt kész a kép, így a vállalkozó az idejét a fő tevékenységére fordíthatja.

Miért jó akciófigurává válni?

Persze a trendek hamar alábbhagynak, a ghiblisítést követi az akciófigurás képek térnyerése. Aztán ezt követi majd egy másik és másik, teljesen elinflálva bármilyen értékét a képgenerálásnak.

A ChatGPT számlájára írható az AI Barbie Box Challange is, ebben

akciófigurákat tervezhetünk magunkról, és ilyen kis patent dobozokban mutat majd a kép néhány, a prompt által meghatározott, csomagban kapható eszközzel, amelyek a személyiségünket vagy a foglalkozásunkat, a hobbijainkat tükrözik.

Szép narratívája ez annak, hogy bábokká avanzsáljuk magunkat a saját világunkban. Még csak kényszeríteni sem kell bennünket.

Előnye, hogy nettó 5 percig különlegesnek érezheti magát az ember. Hátrányának tartják, hogy “csak” limitált mennyiségben készíthetők ilyen képek per fő, és itt is előfordulhat plusz-mínusz egy ujj vagy más testrész és egyéb torz megoldások, de valljuk be, ezek a legkisebb veszélyek.

Az AI ilyen szintű belenyúlása az ember életterébe minimum aggodalomra ad okot,

a személyes adatokat egyelőre nem használják másra, de ne legyenek illúzióink: ami az internetre felkerül, az ott is marad. Gondoltuk volna 15 éve, hogy a Facebookról lopott fotóinkat pornófilmek arcain láthatjuk? Na, ugye. Ésszel érdemes megosztogatni és generáltatni ilyen fotókat magunkról.

Az identitásmanipuláció mint olyan legfőképp a machiavellista személyek sajátja,

meg azért gázlángozó tulajdonság is. Abszolút el tudják hitetni az emberrel, amit akarnak, akár a bántalmazott teljes hiedelemrendszerét megváltoztatva. Hasonló torzításokra lehet képes egy ilyen “babásítás” azzal, hogy a valóságos elemeket kombinálja fiktív torzításokkal. Egyelőre nem (erősen) kutatott terület, ugyanakkor mi nem is várnánk meg ennek az emberkísérletnek a végét.

Az AI nem rossz, csak tudatosan kell használni

Az AI az emberi élet szerves részévé vált, és ebben nincs megállás - bőven fejlődni fog ez még. Most meg tudjuk fogni, hogy milyen irányba történjen ez, ha ugyanis például egyszerűen nemet mondunk a céltalan ghiblisítésre, azzal magunknak nem ártunk, ellenben

nagyon sok területen értékeket őrzünk meg, amelyek össztársadalmi hatásukban is előremutatóak, nem elavultak.

Ez pedig akkor sem elhanyagolható szempont, ha a digitális fejlődés fontos, jó és immár kikerülhetetlen dolog.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Christina Applegate elárulta, melyik tünetre nem figyelt, ami a szklerózis multiplexre utalt évekkel előtte
A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei folyamatosan súlyosbodnak, már mozogni is nehezen tud.

Megosztom
Link másolása

Már írtunk arról, hogy Christina Applegate nyíltan beszélt a betegségéről, és arról, hogy az állapota súlyossága miatt kénytelen volt visszavonulni a színészettől.

A közelmúltban egy interjúban azt is elárulta,

háttérszín kiemelés

melyik apró jelet hagyta figyelmen kívül évekkel azelőtt, hogy hivatalosan is szklerózis multiplexet (MS) diagnosztizáltak volna nála.

Az 53 éves színésznő – akit annak idején az Egy rém rendes család című sorozatban ismertünk meg – 2021-ben állt nyilvánosság elé a betegséggel, a diagnózis után néhány hónappal.

A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei miatt rendkívül nehéz volt számára a Halott vagy (Dead to Me) harmadik, egyben utolsó évadának forgatása.

Később azonban elárulta, hogy a betegséget már évekkel korábban is tünetek jelezték, csakhogy ő ezekre nem figyelt...

Egy korábbi interjúban, amely a Good Morning America című műsorban hangzott el, a színésznő az egyik barátjával, a szintén szklerózissal küzdő Jamie-Lynn Siglerrel beszélt az első jelekről. De más interjúkban is őszintén vallott a betegségéről.

"Szerintem valószínűleg már hat-hét éve megvolt [az MS]. Az első évad alatt [a Dead to Me-ben] észrevettem a forgatáson, hogy a lábam gyakran megbicsaklik. Azt gondoltam, biztosan csak fáradt vagyok, vagy kiszáradtam, vagy az időjárás az oka"

- mondta.

"Aztán hónapokig nem történt semmi, így nem foglalkoztam vele. De amikor durván lecsapott, muszáj volt odafigyelnem"

- tette hozzá a színésznő, majd könnyek között árulta el, hogy a forgatás végére már kerekesszékkel vitték a stúdióba.

"A tipikus tüneteim 2021 elején kezdődtek, akkor még csak bizsergést éreztem a lábujjamban"

– mesélte Christina Applegate.

"Mire nyáron elindult a forgatás, már annyira rossz állapotban voltam, hogy nem tudtam messzire sétálni – kerekesszékkel vittek a díszletbe."

Azt is elmondta, hogy bár elviselhetetlen fájdalmai vannak, mára hozzászokott.

2022-ben a Kelly Clarkson Show-ban is beszélt arról, hogy gyakran a színészi munkába menekült, hogy elterelje figyelmét a valós élet problémáiról.

"Valószínűleg egész életemben gyászoltam és traumákat éltem át, és a színészet volt az a hely, ahol nem kellett ezt éreznem" – mondta akkor, hozzátéve, hogy a múltbéli szakításokat, haláleseteket és a mellrákot is így próbálta feldolgozni.

Majd így folytatta: "A Dead to Me szépsége az volt, hogy lehetőséget adott erre – nem kellett állandóan viccesnek lennem, nem kellett tartanom magam. Összeomolhattam egy jelenetben. És az tényleg én voltam. A lelkem omlott össze – sajnos – az egész világ előtt, de egyfajta gyönyörű megtisztulás volt."


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
SOKKOLÓ! Az is számít, mikor szültél – háromszorosára nőhet a rák esélye, ha rosszkor jön a baba!
A számok nem szépítenek. Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.

Megosztom
Link másolása

Egy friss kutatás szerint drasztikusan megnőhet a mellrák kockázata azoknál a nőknél, akik életük során jelentős súlygyarapodást tapasztaltak, és első gyermeküket 30 éves koruk után szülték – vagy soha nem vállaltak gyermeket.

A számok nem szépítenek: ezek a nők közel háromszor nagyobb eséllyel betegedtek meg mellrákban, mint azok, akik fiatalabban szültek és közben megőrizték testsúlyukat.

A kutatást a Manchesteri Egyetem kutatói mutatták be a Spanyolországban, a Malagában megrendezett Európai Elhízástudományi Kongresszuson. Az elemzésükben 48 417 nő adatait vizsgálták, akiknek az átlagéletkora 57 év volt - írta a The Sun.

A résztvevők testtömegindexe (BMI) átlagosan 26 körül mozgott – ami már az elhízás előszobájának számít.

A tudósok három csoportra osztották a nőket:

* akik 30 éves koruk előtt szültek,

* akik 30 után,

* és akik soha nem vállaltak gyereket.

Azt is figyelték, mennyit híztak 20 éves koruk óta. Ezt önbevallás alapján mérték: a résztvevők visszaemlékeztek, mennyit nyomtak 20 évesen, majd összehasonlították az aktuális testsúlyukkal. A nőket ezután átlagosan 6,4 éven keresztül követték nyomon, ez idő alatt 1702-en lettek mellrákosok.

A számítások szerint azoknál a nőknél, akik felnőtt életük során több mint 30 százalékkal növelték a testsúlyukat, és közben csak 30 felett szültek vagy gyermektelenek maradtak, 2,73-szor nagyobb eséllyel diagnosztizáltak mellrákot.

Ezzel szemben azok, akik 30 éves koruk előtt szültek és testsúlyuk csak 5 százalék alatt változott, sokkal kisebb kockázatnak voltak kitéve.

A kutatás vezetője, Lee Malcomson szerint a két tényező – az elhízás és a késői gyermekvállalás – egymást erősítve növeli a veszélyt:

„Több információra lenne szükség arról, hogyan befolyásolja az anyaság időzítése és a testsúlyváltozás a mellrák kockázatát, mert így sokkal pontosabban lehetne azonosítani, kik tartoznak a veszélyeztetett csoportba, és célzott tanácsokat lehetne adni számukra az életmódbeli változtatásokhoz” – magyarázta.

A korábbi tanulmányok már korábban is jelezték, hogy a fiatalkorban történő szülés csökkentheti a menopauza utáni mellrák esélyét. A súlygyarapodás viszont régóta ismert kockázati tényező.

Az újdonság ebben a kutatásban az, hogy elsőként mutat rá arra, miként hat egymásra ez a két faktor, és hogy a korai szülés védőhatása nem tudja ellensúlyozni a későbbi elhízás káros következményeit.

Malcomson hozzátette:

„Elengedhetetlen, hogy a háziorvosok is tisztában legyenek azzal, hogy a jelentős súlygyarapodás és a késői gyermekvállalás – vagy a gyermektelenség – kombinációja jelentősen növeli a nők mellrákkockázatát.”

Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Dallos Bogi neki írt bántó kommenteket olvasott fel: „Ő, meg a drága felesége, ja, bocs, férje!”
Az énekesnő azt válaszolta, nem világos, hogy az a baja a hozzászólónak, hogy a férje felvette az ő nevét is, vagy az, hogy nőiesnek tartja Petit.

Megosztom
Link másolása

Új sorozatot indított Puskás-Dallos Bogi "Lelkizünk?" címmel, amiben párkapcsolatról, érzésekről, a lélek dolgairól esik szó.

A következő résben a bántó mondatokkal foglalkoznak.

Ennek apropóján Puskás-Dallos Bogi olyan negatív kommenteket olvasott fel, amit neki írtak Instagramon.

Az egyik az volt:

"Hát Bogi, ha ennyire nem megy a munka baba mellett, akkor lehet, hogy nem kellene dolgozni. Gondolom, senki nem kényszerít rá!"

Az énekesnő azt válaszolta rá, hogy sajnálja, ha így érzi az illető, és hogy reméli, nem egy anyukatársa írta ezt a kommentet. De ha igen, biztosan átérzi, hogy sokszor nem egyszerű összehangolni a munkát a babával.

Egy másik hozzászóló gyakorlatilag abba kötött bele, hogy Puskás-Dallos Bogi férje, Peti, felvette a házasságkötés után a felesége vezetéknevét is, és hivatalosan Puskás-Dallos Péter lett a neve.

"Ő, meg a drága felesége, ja, bocs, férje! Annyira zöldek és vegák, hogy az már fáj!"

Puskás-Dallos Bogi erre azt válaszolta:

"Nem tudom, viccnek szánta, hogy 'drága felesége, ja, bocs, férje'? Azért feleségemnek nevezed a férjemet, mert felvette ő is a nevem? Vagy mert nőiesnek találod a férjemet? Szerintem önmagában kicsit bántó."

Azt is hozzátette, hogy

az legyen a legnagyobb probléma, hogy hírességek néha fát ültetnek, és felhívják a figyelmet a természetvédelemre.

A videót itt nézhetitek meg - várjatok, amíg betölt:


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Az oklahomai tinédzsert áramütés érte a nyakláncán lógó fémkereszt miatt – sikoltására ébredt az anyja
Horrorisztikus történetről számolt be egy 38 éves nő. 16 éves fiát érte baleset. „Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett.”

Megosztom
Link másolása

Borzalmas esetről számolt be egy 38 éves oklahomai nő, Danielle Davis.

Április 30-án éjszaka sikoltásra ébredt - a hang a 16 éves fia, Rayce Ogdahl szobájából jött.

A hatgyermekes nő azonnal fia segítségére sietett. "Azt hittük, talán csak videojátékkal játszik, és dühös lett" – mesélte egy külföldi bulvárlapnak. "Aztán hallottam, ahogy kiabál: ‘Anya!’, és ott állt a folyosón. Azt mondta: ‘Áramütést kaptam. A nyakláncom miatt történt."

A fiú nyakán súlyos égésnyomok voltak. "És a szag... borzalmas volt. Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett, Azonnal hívtuk a 911-et és mentőt kértünk."div>

Danielle Davis szerint fia az ágyban feküdt, amikor a szokatlan baleset történt.

"Azt mondta, kihajolt az ágyból, és ekkor a nyakláncán lógó kereszt hozzáért a hosszabbító csatlakozójának kilátszó fémrészéhez. Végig eszméleténél volt, tudta, hogy áramütés érte. Mivel minden fémből volt, egy zárt áramkör alakult ki a nyaka körül. Amikor megpróbálta letépni magáról a láncot, égési sérülések keletkeztek, égési sérüléseket szenvedett a kezén is."

Az egész másodpercek alatt történt, és a fiú azt hitte, itt a vég, most meghal.

A tinédzsert azonnal a helyi kórház égési osztályára szállították, és a Másod-, harmad- és negyedfokú égési sérülések miatt az intenzív osztályon kezelték.

Az orvosok szerint a fiú olyan erősségű áramütést szenvedett el, amibe bele is halhatott volna.

A baleset nyomai látszanak a nyakán, a People fotóit erre a linkre kattintva láthatod.

A család elmondása szerint okult a történtekből. Most mindenkit arra figyelmeztetnek, mennyire veszélyes lehet, ha hosszabbító vagy töltőkábel van az ágy közelében. És úgy vélik, semmi, egy telefonos üzenet vagy értesítés sem lehet olyan fontos, hogy amiatt az ágyon legyen a telefon.


Megosztom
Link másolása