FONTOS
A Rovatból

Hová tűnt az apa a karácsonyi reklámból? – „Idén csak anya, nagyi és én leszünk...”

Ahogy ráfordultunk az adventi időszakra, megérkezett a karácsonyi reklámözön is. Van azonban egy olyan spot, amit világszerte lélegzetvisszafojtva várnak, mert minden évben könnyeket csal a nézők szemébe. Ez az angol John Lewis cég kétperces reklámfilmje, ami miatt idén a cég kénytelen volt magyarázkodni.

Megosztom
Link másolása

A John Lewis üzletlánc az Egyesült Királyság igazi mindenes boltja, szinte minden háztartási eszközt árulnak ott, amire szükség lehet, meg még sok minden mást is. Valójában az élelmiszeren kívül nincs olyan termék, amit ne lehetne náluk beszerezni. A nagymúltú vállalat 1864-ben nyitotta meg az első John Lewis & Partners üzletet a londoni Oxford Streeten. Karácsonyi reklámjai arról ismertek, hogy fülbemászó slágerekre írt sztorikkal erős érzelmi húrokat pengetnek. Sok filmjük végén hatódhat meg a néző, mert az, így vagy úgy, de betalál.

Ezeknek a reklámoknak egyszerű és következetes üzenete van: senkit ne hagyjunk magára az ünnepekkor.

Mindenkinek szüksége van egy kis szeretetre a másiktól, különösen az év végi időszakban.

Nem véletlen, hogy Nagy Britanniában az igazi karácsonyi szezon több, mint tíz éve már a cég reklámjának debütálásával veszi kezdetét, hiába próbálják őt megelőzni a versenytársak a saját mozijaikkal, esélyük sincs. Vagy volt. Mert idén történt valami.

A nézők nem fognak zsebkendőért nyúlni. De dühösen a telefonjukért igen.

A John Lewis ugyanis szakított a hagyományokkal, és két szempontból is teljesen más típusú kampányt választott. Az ünnepi reklámjainak 16 éves története során most másodszor fordul elő, hogy valamelyik klasszikus karácsonyi sláger helyett maguk írták a dalt. Andrea Bocelli énekli azt a meséhez, amely egy Alfie nevű kisfiúról szól, aki a nagymamájával sétálva beszerez egy magot, hogy elültesse, és felnevelje a saját tökéletes karácsonyfáját.

A magból aztán az ünnepi fenyő helyett egy húsevő növény, egy Vénusz légycsapója hajt ki, amelyet Snapper, a tökéletes fa néven emlegetnek. Snapper egyre csak nő, és nemsokára nagyobb lesz mindenkinél. Ahogy kell, a gyerek meg a növény haverok lesznek, de a többiek öröme nem felhőtlen. Snapper megrágja a házat, üldözi a kutyát, és felborítja a bútorokat. Karácsony közeledtével aztán a nagyok kiteszik a hóra, hogy legyen helye az igazi, illatos fenyőnek.

A gyerek bent szomorú, a növény kintről nézi sóvárogva, ahogy a család nélküle ünnepel.

December 25.-én aztán Alfie nem bírja tovább, és kimegy a kertbe megsimogatni szeretett növényét. Ajándékot tesz a húsevő tövébe, és vele marad, aztán hamarosan a család többi tagja is csatlakozik hozzá és mindenki kint ünnepel a hideg téli időben. Itt jön a viccesnek tartott rész, amikor Snapper úgy segít kicsomagolni az ajándékokat, hogy bekapja őket, és papír nélkül visszaköpködi az illetékeseknek. Itt mutatja meg a cég, hogy mi mindet lehet venni náluk: a fejhallgatótól kezdve a legókészleten át a papucsig minden van ott.

A reklám üzenete (a Saatchi and Saatchi első kampánya a John Lewis számára) azt kívánja érzékeltetni, hogy a szokatlan és váratlan dolgok a hagyományosan tökéletesre tervezett karácsony helyett is vezethetnek boldog ünnepléshez.

Eddig minden rendben, ugye? Csakhogy a nézők, ha nem is első pillantásra, de valamit nagyon elkezdtek hiányolni a moziból, és minden létező fórumon hangot is adtak nemtetszésüknek.

A család ugyanis, amely önfeledten ünnepli a karácsonyt, Alfie-ból, az édesanyjából, a nagymamájából és egy idősebb testvérből áll. „Hol van az Apa????!!!!!” - tette fel több ezer néző is a kérdést a cég X, korábban Twitter néven futó közösségi oldalán.

„Ez a reklám egy anyukát és egy nagymamát mutat” - válaszolta a John Lewis, majd elmagyarázta, hogy Alfie családja egyszülős. - „Mindig igyekszünk a valódi brit életet bemutatni, az egyszülős családok az Egyesült Királyságban az eltartott gyerekes családok negyedét teszik ki, és nem gyakran látni őket a televízióban.”

Ezzel Nagy Britannia nincs egyedül, Magyarországon az egyszülős családok aránya a családi pótlékban részesülők között 27%.

A 2016-os mikrocenzus adatai szerint az egyszülős családok száma 503 ezer volt.  Az ilyen családok 86 százalékában az anya él együtt gyerekével vagy gyerekeivel, ezekben a családokban a családfő egyharmada özvegy.  A következő generáció nagyjából egyharmada tehát egy szülővel nevelkedik nálunk is. Hogy jogos-e az ő világukat megmutatni egy reklámban? Erről oszlanak meg a vélemények olyan markánsan.

Nagy Britanniában például nagyon sokan adtak hangot dühüknek amiatt, hogy az ünnepi időszakban egy nem hagyományos családot állítottak példaként az emberek elé,

többen egészen addig mentek, hogy egyenesen férfigyűlölőnek nevezték a céget.

Sokan azonban örültek az áruházlánc ötletének, és tetszett nekik, hogy a nagyon is valós családi életüket pozitív és szeretetteljes módon ábrázolják.

„Idén csak anya, nagyi és én leszünk, megbecsüljük az együtt töltött időt, és emlékeket gyűjtünk. A tökéletes karácsony olyan, amilyennek te szeretnéd #traditionsgrow.” - írta egy fiatal a Twitteren.

Charlotte Lock, a John Lewis ügyfélkapcsolati igazgatója kénytelen volt nyilatkozatot is kiadni a nagy port felvert hirdetés ügyében, és elmondta, hogy a kampány célja a régi és az új dolgok tisztelete.

„Mi egy olyan nemzet vagyunk, amely szereti a karácsonyi hagyományokat - a klasszikus hagyományoktól kezdve, mint a díszítések és a fa felállítása, egészen az olyan új hagyományokig, mint az ajándékok sajátkezű készítése és a Zoom-on történő közös ünneplés - magyarázta. - Sokunknak vannak saját, egyedi ünnepi szokásaink, amik még különlegesebbé teszik a karácsonyt. A film a család és a hagyományok fejlődésének témáját ünnepli, és megmutatja, hogy a tökéletes karácsonyt a szeretteinkkel való boldog együttlét hozza el, függetlenül a hagyományoktól.”

Ennél többet nem vállalt fel azóta sem a cégnél senki, de a reklám vetette hullámok tovább gyűrűznek. Leginkább azt hiányolják az emberek, amit az elmúlt 16 évben megszoktak, a könnyes, megható sztorit.

Pedig a hirdetések az elmúlt néhány évben már elkezdték a társadalmi szemléletformálást, de úgy látszik, sem az árva/menekült gyerekek befogadása, sem a színesbőrű családok ünneplése, sem az iskolában kirekesztett gyerekek helyzetének normalizálása, sem a magányos öregek köszöntése nem érte el azt az ingerküszöböt, amit az egyszülős, jellemzően egy anyás családok boldog karácsonyának bemutatása igen. Pedig valószínűleg több érintett van ebben az utóbbi csoportban, mint az eddig bemutatott többiben.

A vélemények az ügyben is megoszlanak, hogy a gyerekeknek mennyire probléma egy ilyen, apa nélküli családban felnőni. Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy körükben sokkal magasabb a deviáns magatartások előfordulási aránya. A Cambridge-i Egyetemen végzett kutatás azonban új eredményeket hozott.

Ezek szerint az egyedülálló anyával élő gyerekek mentálisan és érzelmileg stabilak és egészségesen fejlődnek.

Új-zélandi kutatók pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a szociális helyzet, a szülői erőszak, a bűnelkövetés a családban hozzásegítheti, de maga az egyszülős élet nem jelöli ki előre a gyerek útját arra, hogy problémás legyen. Ezzel sokan egyetérthetnek az Egyesült Királyságban is, akik nem veszik a fáradtságot, hogy panaszlevelet írjanak, viszont a kasszánál szavaztak, amikor a reklámmal kapcsolatos érzéseikről volt szó.

Két hét alatt, amióta a film kijött, meghökkentő számok láttak napvilágot. A John Lewis karácsonyi hirdetése miatt 2000 százalékkal ugrott meg a Vénusz légycsapója növények eladása.

A termesztők és a kereskedők is rekordkeresletről számolnak be a reklámfilm bemutatása után.

A brit piac legnagyobb beszállítója a holland Carni Flora cég decemberben legalább 40 000 darabot fog pluszban exportálni, és a tulajdonos kijelentette, hogy elképedt a megrendelések számától.

Azt nyilatkozta: „A kereslet mértéke egészen őrületes. A karácsony korán jött számunkra.”

Pedig a John Lewis már eleve sok-sok ezer növényt rendelt Hollandiából, mielőtt a reklámot leadták volna. A kerámiacserepekben kapható 10 fontba (kb. 4400 Ft) kerülő növények gyorsan elfogytak, úgyhogy még továbbiakat rendeltek. A brit kertészetek számára is virágzó az üzlet, egyikük egyetlen nap alatt 2500 ilyen növényt adott el. „Nagyon elégedettek vagyunk a John Lewis-szal” - mondta Simon Hamming tulajdonos.

Hogy mennyire nem mindegy a nézők reakciója, azt mutatja az is, hogy a John Lewis reklámok hatalmas költségvetéssel készülnek - az utolsó ismert adat a 2015-ös Ember a holdon például 7 millió fontba (3 milliárd Ft) került.

A cég nem volt hajlandó elárulni az idei kétperces film költségvetését, de ha jól sül el a hirdetés, akkor a megnövekedett eladások következtében minden elköltött font akár hússzorosan is megtérülhet, hiszen az éves eladás nagyjából 70%-át az ünnepi szezonban bonyolítják le, október és január között.

A karácsonyi marketingkampány nem csupán a bolthálózat meglévő termékeit népszerűsíti, hanem egy egész új termékcsaládot is létrehozott.

Ilyen például a 18 fontért (8000 Ft) kapható plüss Vénusz légycsapója-figura, vagy a 3 fontért (1300 Ft) árult vetésre alkalmas magokkal teli karácsonyi üdvözlőlap és egy termékmegjelenítéssel teli, hangulatos mesekönyv (3400 Ft).

A kampány szlogenje: Hagyd, hogy a hagyományaid növekedjenek - a másság és a közösség szívmelengető felkarolása.

Tekintettel arra, hogy a John Lewis karácsonyi reklámjának megjelenése már önmagában is hírértékű esemény, a vállalatnak nyilvánvalóan sikerül saját bevételeit gyarapítania.

Mert, mint tudjuk, a karácsony nem egy dátum, hanem egy érzés.

És semmi sem mutatja jobban ennek az érzésnek az erősödését, mint a pénzköltés.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Christina Applegate elárulta, melyik tünetre nem figyelt, ami a szklerózis multiplexre utalt évekkel előtte
A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei folyamatosan súlyosbodnak, már mozogni is nehezen tud.

Megosztom
Link másolása

Már írtunk arról, hogy Christina Applegate nyíltan beszélt a betegségéről, és arról, hogy az állapota súlyossága miatt kénytelen volt visszavonulni a színészettől.

A közelmúltban egy interjúban azt is elárulta,

háttérszín kiemelés

melyik apró jelet hagyta figyelmen kívül évekkel azelőtt, hogy hivatalosan is szklerózis multiplexet (MS) diagnosztizáltak volna nála.

Az 53 éves színésznő – akit annak idején az Egy rém rendes család című sorozatban ismertünk meg – 2021-ben állt nyilvánosság elé a betegséggel, a diagnózis után néhány hónappal.

A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei miatt rendkívül nehéz volt számára a Halott vagy (Dead to Me) harmadik, egyben utolsó évadának forgatása.

Később azonban elárulta, hogy a betegséget már évekkel korábban is tünetek jelezték, csakhogy ő ezekre nem figyelt...

Egy korábbi interjúban, amely a Good Morning America című műsorban hangzott el, a színésznő az egyik barátjával, a szintén szklerózissal küzdő Jamie-Lynn Siglerrel beszélt az első jelekről. De más interjúkban is őszintén vallott a betegségéről.

"Szerintem valószínűleg már hat-hét éve megvolt [az MS]. Az első évad alatt [a Dead to Me-ben] észrevettem a forgatáson, hogy a lábam gyakran megbicsaklik. Azt gondoltam, biztosan csak fáradt vagyok, vagy kiszáradtam, vagy az időjárás az oka"

- mondta.

"Aztán hónapokig nem történt semmi, így nem foglalkoztam vele. De amikor durván lecsapott, muszáj volt odafigyelnem"

- tette hozzá a színésznő, majd könnyek között árulta el, hogy a forgatás végére már kerekesszékkel vitték a stúdióba.

"A tipikus tüneteim 2021 elején kezdődtek, akkor még csak bizsergést éreztem a lábujjamban"

– mesélte Christina Applegate.

"Mire nyáron elindult a forgatás, már annyira rossz állapotban voltam, hogy nem tudtam messzire sétálni – kerekesszékkel vittek a díszletbe."

Azt is elmondta, hogy bár elviselhetetlen fájdalmai vannak, mára hozzászokott.

2022-ben a Kelly Clarkson Show-ban is beszélt arról, hogy gyakran a színészi munkába menekült, hogy elterelje figyelmét a valós élet problémáiról.

"Valószínűleg egész életemben gyászoltam és traumákat éltem át, és a színészet volt az a hely, ahol nem kellett ezt éreznem" – mondta akkor, hozzátéve, hogy a múltbéli szakításokat, haláleseteket és a mellrákot is így próbálta feldolgozni.

Majd így folytatta: "A Dead to Me szépsége az volt, hogy lehetőséget adott erre – nem kellett állandóan viccesnek lennem, nem kellett tartanom magam. Összeomolhattam egy jelenetben. És az tényleg én voltam. A lelkem omlott össze – sajnos – az egész világ előtt, de egyfajta gyönyörű megtisztulás volt."


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
SOKKOLÓ! Az is számít, mikor szültél – háromszorosára nőhet a rák esélye, ha rosszkor jön a baba!
A számok nem szépítenek. Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.

Megosztom
Link másolása

Egy friss kutatás szerint drasztikusan megnőhet a mellrák kockázata azoknál a nőknél, akik életük során jelentős súlygyarapodást tapasztaltak, és első gyermeküket 30 éves koruk után szülték – vagy soha nem vállaltak gyermeket.

A számok nem szépítenek: ezek a nők közel háromszor nagyobb eséllyel betegedtek meg mellrákban, mint azok, akik fiatalabban szültek és közben megőrizték testsúlyukat.

A kutatást a Manchesteri Egyetem kutatói mutatták be a Spanyolországban, a Malagában megrendezett Európai Elhízástudományi Kongresszuson. Az elemzésükben 48 417 nő adatait vizsgálták, akiknek az átlagéletkora 57 év volt - írta a The Sun.

A résztvevők testtömegindexe (BMI) átlagosan 26 körül mozgott – ami már az elhízás előszobájának számít.

A tudósok három csoportra osztották a nőket:

* akik 30 éves koruk előtt szültek,

* akik 30 után,

* és akik soha nem vállaltak gyereket.

Azt is figyelték, mennyit híztak 20 éves koruk óta. Ezt önbevallás alapján mérték: a résztvevők visszaemlékeztek, mennyit nyomtak 20 évesen, majd összehasonlították az aktuális testsúlyukkal. A nőket ezután átlagosan 6,4 éven keresztül követték nyomon, ez idő alatt 1702-en lettek mellrákosok.

A számítások szerint azoknál a nőknél, akik felnőtt életük során több mint 30 százalékkal növelték a testsúlyukat, és közben csak 30 felett szültek vagy gyermektelenek maradtak, 2,73-szor nagyobb eséllyel diagnosztizáltak mellrákot.

Ezzel szemben azok, akik 30 éves koruk előtt szültek és testsúlyuk csak 5 százalék alatt változott, sokkal kisebb kockázatnak voltak kitéve.

A kutatás vezetője, Lee Malcomson szerint a két tényező – az elhízás és a késői gyermekvállalás – egymást erősítve növeli a veszélyt:

„Több információra lenne szükség arról, hogyan befolyásolja az anyaság időzítése és a testsúlyváltozás a mellrák kockázatát, mert így sokkal pontosabban lehetne azonosítani, kik tartoznak a veszélyeztetett csoportba, és célzott tanácsokat lehetne adni számukra az életmódbeli változtatásokhoz” – magyarázta.

A korábbi tanulmányok már korábban is jelezték, hogy a fiatalkorban történő szülés csökkentheti a menopauza utáni mellrák esélyét. A súlygyarapodás viszont régóta ismert kockázati tényező.

Az újdonság ebben a kutatásban az, hogy elsőként mutat rá arra, miként hat egymásra ez a két faktor, és hogy a korai szülés védőhatása nem tudja ellensúlyozni a későbbi elhízás káros következményeit.

Malcomson hozzátette:

„Elengedhetetlen, hogy a háziorvosok is tisztában legyenek azzal, hogy a jelentős súlygyarapodás és a késői gyermekvállalás – vagy a gyermektelenség – kombinációja jelentősen növeli a nők mellrákkockázatát.”

Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Az oklahomai tinédzsert áramütés érte a nyakláncán lógó fémkereszt miatt – sikoltására ébredt az anyja
Horrorisztikus történetről számolt be egy 38 éves nő. 16 éves fiát érte baleset. „Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett.”

Megosztom
Link másolása

Borzalmas esetről számolt be egy 38 éves oklahomai nő, Danielle Davis.

Április 30-án éjszaka sikoltásra ébredt - a hang a 16 éves fia, Rayce Ogdahl szobájából jött.

A hatgyermekes nő azonnal fia segítségére sietett. "Azt hittük, talán csak videojátékkal játszik, és dühös lett" – mesélte egy külföldi bulvárlapnak. "Aztán hallottam, ahogy kiabál: ‘Anya!’, és ott állt a folyosón. Azt mondta: ‘Áramütést kaptam. A nyakláncom miatt történt."

A fiú nyakán súlyos égésnyomok voltak. "És a szag... borzalmas volt. Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett, Azonnal hívtuk a 911-et és mentőt kértünk."div>

Danielle Davis szerint fia az ágyban feküdt, amikor a szokatlan baleset történt.

"Azt mondta, kihajolt az ágyból, és ekkor a nyakláncán lógó kereszt hozzáért a hosszabbító csatlakozójának kilátszó fémrészéhez. Végig eszméleténél volt, tudta, hogy áramütés érte. Mivel minden fémből volt, egy zárt áramkör alakult ki a nyaka körül. Amikor megpróbálta letépni magáról a láncot, égési sérülések keletkeztek, égési sérüléseket szenvedett a kezén is."

Az egész másodpercek alatt történt, és a fiú azt hitte, itt a vég, most meghal.

A tinédzsert azonnal a helyi kórház égési osztályára szállították, és a Másod-, harmad- és negyedfokú égési sérülések miatt az intenzív osztályon kezelték.

Az orvosok szerint a fiú olyan erősségű áramütést szenvedett el, amibe bele is halhatott volna.

A baleset nyomai látszanak a nyakán, a People fotóit erre a linkre kattintva láthatod.

A család elmondása szerint okult a történtekből. Most mindenkit arra figyelmeztetnek, mennyire veszélyes lehet, ha hosszabbító vagy töltőkábel van az ágy közelében. És úgy vélik, semmi, egy telefonos üzenet vagy értesítés sem lehet olyan fontos, hogy amiatt az ágyon legyen a telefon.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Rózsaszín füsttel tiltakoztak nők a Vatikánnál, amiért csak férfiak döntenek a katolikus egyházról és a pápáról
A hívek fele nő, ennek ellenére a nőket kizárják a döntéshozatalból, és semmilyen tisztséget nem tölthetnek be a Vatikánban, még pappá sem szentelhetik őket.

Megosztom
Link másolása

2025. május 7-én, a 267. pápa megválasztására összehívott konklávé első napján, női aktivisták csoportja rózsaszín füsttel tiltakozott a Vatikánban a nők kizárása ellen a katolikus egyház vezetéséből.

A demonstrációt a Women's Ordination Worldwide (WOW) és a Women's Ordination Conference (WOC) szervezte,

hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a pápaválasztás során kizárólag férfi bíborosok döntenek a katolikus egyház jövőjéről, holott a hívek fele nő.

A tiltakozók a Sixtusi kápolna, vagy ahogyan újabban írják a nevét, a Sixtus-kápolna fekete és fehér füstjeit idézve

rózsaszín füstöt eregettek, ezzel szimbolizálva a nők egyházon belüli egyenlőség iránti igényét. A demonstrációkon énekekeltek, imádkoztak vagy jelszavakat kiabáltak. Arra figyelmeztettek, hogy a nőknek is joguk lenne részt venni az egyházi döntéshozatalban és az egyházi rendekben.

A szervezők közleményükben "segélykiáltásnak" nevezték az akciót, amelyet a bíborosok nem hagyhatnak figyelmen kívül.

A Women's Ordination Conference (WOC) 1975-ben alakult az Egyesült Államokban, célja a nők pappá szentelésének előmozdítása a katolikus egyházban. A szervezet azóta számos demonstrációt szervezett, többek között 2013-ban is rózsaszín füsttel tiltakozott a pápaválasztás idején. A mozgalom tagjai szerint a nők kizárása az egyházi rendekből nemcsak igazságtalan, hanem ellentétes az evangéliumi értékekkel is.

A csoport egyébként 2013-ban, Ferenc pápa megválasztása előtt is rózsaszínű füsttel tiltakozott.

A tiltakozásról itt láthatsz beszámolót:


Megosztom
Link másolása