SZTÁR

Szakértők elmagyarázzák, hogyan épült fel tudatosan a Blake Lively elleni lejáratókampány: ez az astroturf

Lively korábbi zaklatással kapcsolatos vádjai az astroturfing jelenségre összpontosítanak - ez egy olyan taktika, amely látszólag alulról építkező szervezetekkel manipulálja a közvéleményt, hamis benyomást keltve a lejáratás célpontjáról. A PR trükk egyébként évtizedek óta téveszti meg a lakosságot a reklámokban.

Megosztom
Link másolása

Blake Lively egy jogi csatát indított múlthét pénteken, szexuális visszaéléssel vádolta színésztársát és rendezőjét, Justin Baldonit. Azt is állította, hogy Baldoni PR-csapata kiszámított, megtorló rágalomkampányt szervezett ellene, hogy ahírnevében tegyen kárt, és ellehetetlenítse vállalkozását.

Az általa elmondottak alapján astroturfing áldozata lett.

Lively panasza szerint Baldoni válság PR-cége, a The Agency Group (TAG PR) összehangolta a közösségi média csatornáit az után, hogy ő a forgatáson bizonyos jelenségekkel szemben ellenérzéseit fejezte ki.

A cél szerinte az volt, hogy a közös film készítése során őt nehezen kezelhető, akadékoskodó színésznőnek állítsák be.

Bryan Freedman ügyvéd december 23-án, hétfőn kiadott közleményében megvédte Baldoni válságreferenseit a The Agency Groupnál, és kijelentette, hogy azok csak a fenyegető fellépés ellen tettek, és csak a munkájukat végezték.

Az astroturfing kifejezés egy olyan stratégiát takar, amelyet a közvélemény manipulálására terveztek. Egy alulról építkező valamilyen szervezetet hoznak létre, ami valójában nem civil kezdeményezés, csak annak állítják be - minden utasítás központosítva érkezik a fake szerveződéshez.

Ezek az ál-szerveződések vagy támogatják az adott személyt/ csoportot, akinek kitalálták, vagy épp rágalmazni kezdik. A tiltakozó szervezetek mintájára hozták létre ezeket, és azt a látszatot hivatottak kelteni, hogy magánemberek kis szerveződései. Miközben nem.

"Az astroturf szó az amerikai-futball stadionokban, teniszpályákon használt műgyepre utal (turf =gyep). A kifejezéssel a ténylegesen alulról építkező, ún. grassroots (vagyis gyökerekből kinövő) civil szerveződések elnevezésének ellentétét hozták létre" - fogalmazza meg a megtévesztő reklámokkal is foglalkozó Tudatos Vásárlók Egyesülete.

Dr. Joan Donovan, a Bostoni Egyetem professzora és a félretájékoztatás szakértője szerint a jelenség

a nyilvános konszenzus illúzióját kelti, befolyásolva ezzel a közvéleményt,

írja a People.

"Ez arról szól, hogy tömeget színlelünk. Amikor a közösségimédia-fiókokat – akár hamisak, akár valódiak – összehangolják egy narratívával, azt astroturfingnek nevezzük. Ezek a kampányok nem organikusak. Úgy tervezték őket, hogy valódi közvéleménynek tűnjenek, de ezek csak gyártott elemek.”

Dr. Chico Camargo, az Oxford Internet Institute kutatója megjegyzi, hogy az aztroturfing taktika a közösségi média mellett fejlődött ki.

"Ezek már nem csak robotok. A valódi embereket gyakran fizetik vagy ösztönzik arra, hogy összehangolt tartalmat tegyenek közzé"

– mondja Camargo, aki szerint nagyon nehéz megkülönböztetni ma már a kitalált kampányokat a valóságtól.

Hozzátette, hogy az astroturfing egészen a propagandáig nyúlik vissza.

"A pletyka terjesztése is ilyen. A válságkezelés őszinte módja például az lenne, ha nyilatkozatot tesznek közzé, vagy közvetlenül foglalkoznak a problémákkal. De ehelyett például elküldenek valakit egy eseményre, hogy jól nézzen ki, vagy mintha támogatna bizonyos célokat, az astroturfing."

Rávilágított, hogy politikai eseményeken ez már jellemző stratégia, a sport vagy vállalati érában, és akár Hollywoodban is alkalmazzák.

Mozifilmeknél például embereket küldenek a vetítésre, hogy mindenki azt lássa, milyen népszerű. Tűnhet ez ártatlannak, de olyan esetben, mint amiről Lively is beszámolt, ez karaktergyilkosságig is fajulhat, politikai és marketing értelemben pedig döbbenetes módon befolyásolja az emberek gondolkodását.

Lively panasza szerint a TAG PR nőgyűlölő sztereotípiákat használt ki a Lively elleni rágalomkampány előmozdítására.

Szakértők szerint ez a taktika tényleg általános Hollywoodban és azon kívül is. Livelyt követelőzőnek és hisztisnek állították be azért, mert a határait jelezte.

Míg az astroturfing jogilag egyelőre szürkezónás, megfoghatatlan jelenség, gyakran átlépi az etikai határokat. Sokszor hamis fiókokat, zaklatást vagy félretájékoztatást foglal magában, ami etikátlan, és néha illegális is.

Függetlenül attól, hogy ez az ügy tárgyalásra kerül, vagy csendben elvarrják a szálakat, a szakértők szerint fontos kérdéseket vet fel a hollywoodi PR-gyakorlatokkal kapcsolatban. Az astroturf jelenség a háttérben működik, és ritkán beszélnek róla nyíltan, de attól még létező és aggályos jelenség.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


SZTÁR
Magyarul szólalt meg az Eurovízió színpadán Németország csapata - ezt mondta Abor & Tynna
Érzelmi szempontból is kiemelkedő pillanata volt ez az idei Eurovíziónak.

Megosztom
Link másolása

A 2025-ös Eurovíziós Dalfesztivál bázeli döntőjében a német színekben induló Abor & Tynna duó nemcsak a zenéjével, hanem váratlan gesztusával is felkavarta a magyar nézőket:

a produkció végén anyanyelvükön, magyarul szóltak meg.

A testvérpár, Bornemisza Attila és Tünde, akik Bécsben nőttek fel egy magyar zenészcsaládban, a Baller című dalukkal képviselték Németországot.

A Baller egy érzelmes, német nyelvű popdal, amely a szakítás utáni fájdalomról és az újrakezdésről szól. A dal különlegessége, hogy ez az első teljes egészében német nyelvű német Eurovíziós induló 2007 óta. A testvérpár nemrég elkészítette magyarul is Lángra gyújtom az eget címmel, hogy a hazai közönség is élvezhesse a zenéjüket a maga teljességében:

A produkció végén következett a nagy meglepetés azoknak a magyaroknak, akik az Eurovíziót más valamelyik résztvevő országban néztheték, esetleg a YouTube-os közvetítésre kapcsolódtak rá:

a dal végén Tynna először németül, majd angolul, végül magyarul köszönte meg a közönségnek a támogatást: „Köszönöm!”

Ez a gesztus nemcsak az Eurovíziós részvételt fájdalmasan régen nélkülöző magyar közönségnek szólt, hanem a testvérpár családi gyökerei előtt is tisztelgett.

A német előválogatón, a Chefsache ESC 2025 – Wer singt für Deutschland? című műsorban a testvérpár 34,9%-os közönségszavazattal nyerte el a jogot, hogy Németországot képviselje.

A Baller című daluk a debütáló Bittersüß albumuk része, amely 2025. február 14-én jelent meg. A dal szerzői maguk a testvérpár tagjai, valamint Alexander Hauer producer.

A magyar közönség számára különösen megható volt a magyar nyelvű megszólalás, hiszen Magyarország 2019 óta nem vesz részt a versenyen, hiába van számos hazai rajongója az Eurovíziós dalfesztiválnak.

Az Abor & Tynna duó szereplése így nemcsak zenei, hanem érzelmi szempontból is kiemelkedő pillanata volt az idei Eurovíziónak.

Mivel a csapat továbbjutott, szombaton újra hallhatjuk őket, és a megváltozott szabályok szerint még szavazni is lehet rájuk, ha kedvetek van.

A 2023-ban bevezetett szabályok értelmében a „világ többi része” kategóriába tartozó országok – így hazánk is – online voksolhatnak az esc.vote oldalon keresztül,

bankkártyás azonosítással. A beérkező voksok egy kollektív „Rest of the World” pontcsomagként jelennek meg a döntő szavazásában.


Megosztom
Link másolása

SZTÁR
A Rovatból
Schóbert Lara szerint amibe belefog, mindenben tehetséges: „Bármihez hozzáérek, az arannyá válik”
„Szóval igen, kicsit már fejbe kéne verni, hogy halló, jó reggelt!” – mondta nevetve a fitneszvállalkozók gyermeke.
Sassy - sassy.hu
2025. május 15.


Megosztom
Link másolása

Különös kijelentést tett Schóbert Norbert fitneszguru és Rubint Réka lánya.

Úgy érzi, bármibe is fog, az derül ki, hogy abban tehetséges, és jól megy neki.

Emlékeztetőül: olyan családban nőtt fel, ahol állandó szereplés volt a családi vállalkozás különböző csatornáit, neki is volt már tiniként Instagram-oldala, amit nyilván ismert emberek gyermekeként könnyebb volt felépíteni, mint ismeretlen emberként.

Többször is felléphetett az édesanyja Alakreform-táborában, lehetőséget kapott, hogy az Álarcos énekesben szerepeljen. Részt vett a Sztárboxban, és nyert is.

A Kiskegyed TikTok csatornáján a következőt mondta Schóbert Lara:

"Bármihez hozzáérek, az tényleg arannyá válik. Hál’istennek. Amikor elkezdtem teniszezni, abban is tehetséges voltam. Elkezdtem énekelni, abban is tehetséges voltam. Elkezdtem bokszolni, megnyertem a Sztárboxot. Szóval igen, kicsit már fejbe kéne verni, hogy halló, jó reggelt!"
@kiskegyed_hu Schóbert Lara kishitű, pedig édesanyja szerint bármibe kezd, azt sikerre viszi! #SchóbertLara #RubintRéka #kishitűség #család #önbizalomhiány #neked #foryoubabe ♬ eredeti hang – Kiskegyed - Kiskegyed

Erre egy kommentelő annyit írt TikTokon:

"A tehetséges emberek soha nem mondanának ilyet."


Megosztom
Link másolása


SZTÁR
A Rovatból
Második gyermekét várja a csodaszép Tombor Nelli, aki megküzdött a rákkal: gömbölyödő pocakkal érkezett a gálára
Nem hétköznapi módon tudatta a modell és privát séf, hogy ismét kisbabát hord a szíve alatt.

Megosztom
Link másolása

Tombor Nelli, a gyönyörű modell, stílusikon és privát séf második gyermekét várja férjével. Boldogságuk nem is lehetne teljesebb.

A csodás hírt ráadásul a nyilvánosság előtt, az ELLE Awards díjátadón jelentette be – méghozzá nem szavakkal, hanem látványos és elegáns megjelenéssel: babapocakkal tündökölt a fényképezőgépek előtt.

A kismama sugárzott a boldogságtól, és finoman ívelt pocakját büszkén vállalta, ami az est egyik legmeghatóbb pillanata lett. A rajongók és a divatszakma képviselői is szívből gratuláltak a párnak a gyarapodó családhoz.

Íme, Tombor Nelli, aki "plusz egy fővel érkezett" az eseményre - várd meg, amíg betölt a videó:

Tombor Nelli tíz évvel ezelőtt kapta meg a diagnózist a mellrákról. Tavaly ősszel beszélt először részletesen életének erről a küzdelmes időszakáról Tatár Csilla "Túlélésének napja" című sorozatában. A sorozat célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a mellrák korai felismerésének fontosságára, és hogy reményt adjon azoknak, akik ezzel a betegséggel harcolnak.


Megosztom
Link másolása


SZTÁR
A Rovatból
Igazi cukiságbomba a 85 éves Al Pacino lassan kétéves kisfia
Annak idején nagy felhördülést keltett, hogy a sztár egy 53 évvel fiatalabb nővel jár, és hogy gyermeket vállalt vele.

Megosztom
Link másolása

Friss fotók jelentek meg Al Pacino és Noor Alfallah kisfiáról, a csaknem kétéves Romanról.

Roman Alfallah Pacino 2023 júniusában született, és ő az Oscar-díjas színész, Al Pacino negyedik gyermeke. Érkezésekor a pár közleményben tudatta, hogy a kisbaba egészséges, és szeretettel veszik körül.

Az édesanyja, Noor Alfallah producer, aki évtizedekkel fiatalabb a 85 éves filmsztárnál.

Bár a kapcsolatuk zátonyra futott, közösen nevelik a kisfiút. Roman érkezése nagy figyelmet keltett a sajtóban, nyilván Al Pacino idős kora miatt. Ebben az életkorban ritkán válnak apává a férfiak.

Noor Alfallah tavaly a következő fotót posztolta az akkor még féléves gyermekükről:

Tavaly októberben pedig kiszúrták a lesifotósok a kis Romant és az édesanyját. A képeket erre a linkre kattintva láthatod.


Megosztom
Link másolása