FONTOS
A Rovatból

„Pinokkióval együtt elkezdtem érezni az éhséget” – Dino Benjamint, a Vígszínház színészét átformálta a különleges darab

Amikor a fiatal színész megkapta a Pinokkió főszerepét, ezzel egy nagy lehetőséghez is jutott egy új felfogású előadásban. Hogy mit élt át a próbák során és milyen hatással volt rá a szerep, most arról mesélt nekünk.

Megosztom
Link másolása

Dino Benjamin még csak 27 éves, de már negyedik éve a Vígszínház tagja. Királyhelmecen született, 2020-ban szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Marton László, Hegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályában. Gyakorlatát a Vígszínházban töltötte, azóta társulati tag. Számos szereppel a háta mögött ebben az évadban egy különleges darabban, a Pinokkióban állt nemrég színpadra. A világ leghíresebb fabábujáról szóló mesét mindenki ismeri. Carlo Collodi 1883-ban megjelent regényét viszont csak kevesen olvasták,

pedig a Pinokkió kalandjai hihetetlenül szórakoztató, fordulatos, és néhol persze kicsit ijesztő is.

Ez az új, vígszínházi változat arra törekszik, hogy minél többet megmutasson az eredeti történet csapongó fantáziájából, játékosságából és humorából. Dino Benjamin a próbák során átélt élményiről is mesél nekünk:

- A premier időszakában vagyunk, alig néhány hete mutattuk be a Pinokkiót, még nem teljesen állt össze a darab. Szerintem egyetlen előadás sem áll össze a premierre, de ez egyáltalán nem baj. Persze teljesen alkalmas volt már arra, hogy bemutassuk, és ilyenkor mindenki lelke ünneplőbe öltözik, mindenki ünnepel, viszont mi, alkotók tudjuk, hogy majd a tizedik előadás után lesz olyan jó valójában, amilyennek lennie kell. De erre szerencsére már nem kell sokat várni, a beszélgetésünk után lesz a tizedik előadás.

Borbiczki Ferenc kapta a második nagy szerepet Dzsepettó figurájában, fotó: Dömölky Dániel

- A premier óta hónapokkal előre minden jegy elkelt. Várható volt, hogy a Pinokkió lesz a Vígszínház következő nagy dobása. Mit éreztél, amikor megkaptad a szerepet? Vagy amikor megláttad az óriásplakáton a saját képedet, ahogy grimaszolsz a fából készült orroddal?

- Hú, először is ez óriási felelősség, és nem csak azért, mert nagy szerep, mert főszerep, amit a lehető legjobban kell eljátszani, hanem azért is, mert minden egyes gyerekelőadást nagy felelősségnek érzek. Ugyanis sok kisgyereknek gyakran ez az első színházi élménye. Vagyis többek közt rajtam is múlik, hogy ezek a gyerekek később színházba járó felnőttekké válnak-e, vagy örökre elmegy a kedvük az ilyesmitől. Ráadásul a Pinokkió nem egyszerűen gyerekdarab, felnőtteknek is szól, akiknek egészen mást mond ez a történet, ahogy nekem is.

Amikor újraolvastam a regényt, úgy éreztem, hogy most értettem csak meg igazán, mit üzen nekem ez a kisfiú.

Hatalmas kincs! Engem ez a szerep megváltoztatott. Képes lettem újra rácsodálkozni dolgokra, ahogy egy kisgyerek is mindenre rá tud csodálkozni, ami a világban történik. Nagyszerű élmény felnőtt fejjel átélni ezt a gyermeki naivitást színészként, és civilként is.

Azon én is meglepődtem, hogy nem csak a rácsodálkozásban osztozom Pinokkióval, hanem például az éhségben is, hiszen ez a szegény kisfiú sokszor éhes, és furcsa, ahogy vele együtt én is elkezdtem érezni az éhséget.

Illetve Pinokkió abszolút őszinte, és ez rólunk, felnőttekről nem mondható el. Ha megkérdezik, hogy vagyunk, akkor csak annyit mondunk, hogy „köszönöm, megvagyok”, még akkor is, ha valójában pocsékul érezzük magunkat. De erről inkább nem beszélünk. Ezzel szemben Pinokkió bátran ad őszinte választ, minden helyzetben igazat mond. Az egyik jelenetben találkozik a Kékhajú tündérrel, akinek van egy erdeje, ezért megkérdezi tőle: neked van egy erdőd? Erre a Kékhajú tündér válaszol: néha van, néha nincs, mert kivágják, és ez így megy már sok száz éve. Ekkor Pinokkió neki szegezi: te ilyen öreg vagy! Miközben ezt mondja, teljesen őszinte, fel sem merül benne, hogy a kijelentése bántó lehet, viszont egy felnőtt nem meri megkérdezni egy másik felnőttől, hogy mennyi idős valójában, nehogy megsértse. Ez a gyermeki lélek szépsége, hogy játszmák nélkül képes tiszta, valódi kapcsolatot teremteni.

Majsai-Nyilas Tünde Tücsökként tűnik fel Dino Benjaminnal a színpadon, fotó: Dömölky Dániel

- A ti Pinokkiótok sokban más, mint akit a rajzfilmből megismertünk.

- Ez egy egyszerűbb és szegényebb Pinokkió, de ő is szerethető, akárcsak a híres rajzfilmbéli figura. A Vígszínház Pinokkiója

nem változik át igazi kisfiúvá, és ez a legszebb, amit üzenhet a darab, mert az elfogadásra ösztönöz.

Hiszen ő sosem lesz olyan, mint a többi gyerek, és biztosan kilóg a társai közül, de ettől ő nem rosszabb. Az üzenete az számomra, hogy lehet valaki más, de ettől még nem lesz kevesebb. Örülök, hogy az eredeti, 140 éves Carlo Collodi-féle verziót játszuk, és nem azt, amit a közönség megszokhatott a Disney feldolgozás után. Tudatosan lett ez egy egészen más Pinokkió, akiben ott van minden szép gyermeki vonás, ami, mire felnövünk, elveszik. Mindenkinek ajánlom, hogy vonatkoztasson el a darab idejére a rajzfilmtől, vagy olvassa el újra a Pinokkió kalandjait, garantált, hogy sok mindent máshogy fog látni. Az előadásra készülve több más klasszikus mesét is újra olvastam, és mindegyik új értelmet kapott.

- Milyen volt együtt dolgozni olyan művészekkel, mint például a darab zeneszerzője, Presser Gábor?

- Sokat tanultam tőlük. Külön megtiszteltetés volt, hogy Presser Gábor az én hangomra írt dalt, és egy éven keresztül együtt dolgozhattam vele. Számos hasznos instrukciót adott, rengeteget segített.

Pedig sosem gondoltam volna, hogy valaha zenés darabban fogok játszani, nem tartom magam jó énekesnek.

Mégis itt vagyok többek között a Pinokkió, a Padlás és a Pál utcai fiúk című előadásokban, amelyek kifejezetten zenés produkciók, közben pedig csodálkozom. Ezt is Pinokkiótól tanultam: képes vagyok egy gyermek lelkesedésével örülni. Ez a figura nagyon sokat adott nekem, neki köszönhetően egyszerűen megszerettem a világot, de legalábbis azt az univerzumot, amit Keresztes Tamás rendező megalkotott.

- Tudod, hogy mi alapján választottak ki téged erre a szerepre?

- Hogy a rendező vagy Rudolf Péter színházigazgató döntött-e így, azt nem tudom. Az is lehet, hogy ketten együtt választottak ki. Bárhogyan is történt, ez egy óriási dolog, egy olyan visszaigazolás, amiből a pályám elején tudhatom, hogy jó irányba tartok. És van még egy nagyon különleges dolog, amit el kell mondanom: idén második alkalommal rendezhetek a Vígszínházban. Tehát ez most egy sűrű időszak az életemben, amire, ahogy Pinokkió tenné, megint jó lesz rácsodálkozni.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


FONTOS
A Rovatból
Christina Applegate elárulta, melyik tünetre nem figyelt, ami a szklerózis multiplexre utalt évekkel előtte
A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei folyamatosan súlyosbodnak, már mozogni is nehezen tud.

Megosztom
Link másolása

Már írtunk arról, hogy Christina Applegate nyíltan beszélt a betegségéről, és arról, hogy az állapota súlyossága miatt kénytelen volt visszavonulni a színészettől.

A közelmúltban egy interjúban azt is elárulta,

háttérszín kiemelés

melyik apró jelet hagyta figyelmen kívül évekkel azelőtt, hogy hivatalosan is szklerózis multiplexet (MS) diagnosztizáltak volna nála.

Az 53 éves színésznő – akit annak idején az Egy rém rendes család című sorozatban ismertünk meg – 2021-ben állt nyilvánosság elé a betegséggel, a diagnózis után néhány hónappal.

A központi idegrendszert érintő, egész életen át tartó betegség tünetei miatt rendkívül nehéz volt számára a Halott vagy (Dead to Me) harmadik, egyben utolsó évadának forgatása.

Később azonban elárulta, hogy a betegséget már évekkel korábban is tünetek jelezték, csakhogy ő ezekre nem figyelt...

Egy korábbi interjúban, amely a Good Morning America című műsorban hangzott el, a színésznő az egyik barátjával, a szintén szklerózissal küzdő Jamie-Lynn Siglerrel beszélt az első jelekről. De más interjúkban is őszintén vallott a betegségéről.

"Szerintem valószínűleg már hat-hét éve megvolt [az MS]. Az első évad alatt [a Dead to Me-ben] észrevettem a forgatáson, hogy a lábam gyakran megbicsaklik. Azt gondoltam, biztosan csak fáradt vagyok, vagy kiszáradtam, vagy az időjárás az oka"

- mondta.

"Aztán hónapokig nem történt semmi, így nem foglalkoztam vele. De amikor durván lecsapott, muszáj volt odafigyelnem"

- tette hozzá a színésznő, majd könnyek között árulta el, hogy a forgatás végére már kerekesszékkel vitték a stúdióba.

"A tipikus tüneteim 2021 elején kezdődtek, akkor még csak bizsergést éreztem a lábujjamban"

– mesélte Christina Applegate.

"Mire nyáron elindult a forgatás, már annyira rossz állapotban voltam, hogy nem tudtam messzire sétálni – kerekesszékkel vittek a díszletbe."

Azt is elmondta, hogy bár elviselhetetlen fájdalmai vannak, mára hozzászokott.

2022-ben a Kelly Clarkson Show-ban is beszélt arról, hogy gyakran a színészi munkába menekült, hogy elterelje figyelmét a valós élet problémáiról.

"Valószínűleg egész életemben gyászoltam és traumákat éltem át, és a színészet volt az a hely, ahol nem kellett ezt éreznem" – mondta akkor, hozzátéve, hogy a múltbéli szakításokat, haláleseteket és a mellrákot is így próbálta feldolgozni.

Majd így folytatta: "A Dead to Me szépsége az volt, hogy lehetőséget adott erre – nem kellett állandóan viccesnek lennem, nem kellett tartanom magam. Összeomolhattam egy jelenetben. És az tényleg én voltam. A lelkem omlott össze – sajnos – az egész világ előtt, de egyfajta gyönyörű megtisztulás volt."


Megosztom
Link másolása

FONTOS
A Rovatból
SOKKOLÓ! Az is számít, mikor szültél – háromszorosára nőhet a rák esélye, ha rosszkor jön a baba!
A számok nem szépítenek. Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.

Megosztom
Link másolása

Egy friss kutatás szerint drasztikusan megnőhet a mellrák kockázata azoknál a nőknél, akik életük során jelentős súlygyarapodást tapasztaltak, és első gyermeküket 30 éves koruk után szülték – vagy soha nem vállaltak gyermeket.

A számok nem szépítenek: ezek a nők közel háromszor nagyobb eséllyel betegedtek meg mellrákban, mint azok, akik fiatalabban szültek és közben megőrizték testsúlyukat.

A kutatást a Manchesteri Egyetem kutatói mutatták be a Spanyolországban, a Malagában megrendezett Európai Elhízástudományi Kongresszuson. Az elemzésükben 48 417 nő adatait vizsgálták, akiknek az átlagéletkora 57 év volt - írta a The Sun.

A résztvevők testtömegindexe (BMI) átlagosan 26 körül mozgott – ami már az elhízás előszobájának számít.

A tudósok három csoportra osztották a nőket:

* akik 30 éves koruk előtt szültek,

* akik 30 után,

* és akik soha nem vállaltak gyereket.

Azt is figyelték, mennyit híztak 20 éves koruk óta. Ezt önbevallás alapján mérték: a résztvevők visszaemlékeztek, mennyit nyomtak 20 évesen, majd összehasonlították az aktuális testsúlyukkal. A nőket ezután átlagosan 6,4 éven keresztül követték nyomon, ez idő alatt 1702-en lettek mellrákosok.

A számítások szerint azoknál a nőknél, akik felnőtt életük során több mint 30 százalékkal növelték a testsúlyukat, és közben csak 30 felett szültek vagy gyermektelenek maradtak, 2,73-szor nagyobb eséllyel diagnosztizáltak mellrákot.

Ezzel szemben azok, akik 30 éves koruk előtt szültek és testsúlyuk csak 5 százalék alatt változott, sokkal kisebb kockázatnak voltak kitéve.

A kutatás vezetője, Lee Malcomson szerint a két tényező – az elhízás és a késői gyermekvállalás – egymást erősítve növeli a veszélyt:

„Több információra lenne szükség arról, hogyan befolyásolja az anyaság időzítése és a testsúlyváltozás a mellrák kockázatát, mert így sokkal pontosabban lehetne azonosítani, kik tartoznak a veszélyeztetett csoportba, és célzott tanácsokat lehetne adni számukra az életmódbeli változtatásokhoz” – magyarázta.

A korábbi tanulmányok már korábban is jelezték, hogy a fiatalkorban történő szülés csökkentheti a menopauza utáni mellrák esélyét. A súlygyarapodás viszont régóta ismert kockázati tényező.

Az újdonság ebben a kutatásban az, hogy elsőként mutat rá arra, miként hat egymásra ez a két faktor, és hogy a korai szülés védőhatása nem tudja ellensúlyozni a későbbi elhízás káros következményeit.

Malcomson hozzátette:

„Elengedhetetlen, hogy a háziorvosok is tisztában legyenek azzal, hogy a jelentős súlygyarapodás és a késői gyermekvállalás – vagy a gyermektelenség – kombinációja jelentősen növeli a nők mellrákkockázatát.”

Az új kutatás alapján egyre világosabb, hogy a megelőzés nemcsak egyéni döntések kérdése, hanem hosszú távú társadalmi felelősség is.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
Az oklahomai tinédzsert áramütés érte a nyakláncán lógó fémkereszt miatt – sikoltására ébredt az anyja
Horrorisztikus történetről számolt be egy 38 éves nő. 16 éves fiát érte baleset. „Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett.”

Megosztom
Link másolása

Borzalmas esetről számolt be egy 38 éves oklahomai nő, Danielle Davis.

Április 30-án éjszaka sikoltásra ébredt - a hang a 16 éves fia, Rayce Ogdahl szobájából jött.

A hatgyermekes nő azonnal fia segítségére sietett. "Azt hittük, talán csak videojátékkal játszik, és dühös lett" – mesélte egy külföldi bulvárlapnak. "Aztán hallottam, ahogy kiabál: ‘Anya!’, és ott állt a folyosón. Azt mondta: ‘Áramütést kaptam. A nyakláncom miatt történt."

A fiú nyakán súlyos égésnyomok voltak. "És a szag... borzalmas volt. Az egész házban égett haj, égett bőr és elektromos égés szaga terjengett, Azonnal hívtuk a 911-et és mentőt kértünk."div>

Danielle Davis szerint fia az ágyban feküdt, amikor a szokatlan baleset történt.

"Azt mondta, kihajolt az ágyból, és ekkor a nyakláncán lógó kereszt hozzáért a hosszabbító csatlakozójának kilátszó fémrészéhez. Végig eszméleténél volt, tudta, hogy áramütés érte. Mivel minden fémből volt, egy zárt áramkör alakult ki a nyaka körül. Amikor megpróbálta letépni magáról a láncot, égési sérülések keletkeztek, égési sérüléseket szenvedett a kezén is."

Az egész másodpercek alatt történt, és a fiú azt hitte, itt a vég, most meghal.

A tinédzsert azonnal a helyi kórház égési osztályára szállították, és a Másod-, harmad- és negyedfokú égési sérülések miatt az intenzív osztályon kezelték.

Az orvosok szerint a fiú olyan erősségű áramütést szenvedett el, amibe bele is halhatott volna.

A baleset nyomai látszanak a nyakán, a People fotóit erre a linkre kattintva láthatod.

A család elmondása szerint okult a történtekből. Most mindenkit arra figyelmeztetnek, mennyire veszélyes lehet, ha hosszabbító vagy töltőkábel van az ágy közelében. És úgy vélik, semmi, egy telefonos üzenet vagy értesítés sem lehet olyan fontos, hogy amiatt az ágyon legyen a telefon.


Megosztom
Link másolása


FONTOS
A Rovatból
Rózsaszín füsttel tiltakoztak nők a Vatikánnál, amiért csak férfiak döntenek a katolikus egyházról és a pápáról
A hívek fele nő, ennek ellenére a nőket kizárják a döntéshozatalból, és semmilyen tisztséget nem tölthetnek be a Vatikánban, még pappá sem szentelhetik őket.

Megosztom
Link másolása

2025. május 7-én, a 267. pápa megválasztására összehívott konklávé első napján, női aktivisták csoportja rózsaszín füsttel tiltakozott a Vatikánban a nők kizárása ellen a katolikus egyház vezetéséből.

A demonstrációt a Women's Ordination Worldwide (WOW) és a Women's Ordination Conference (WOC) szervezte,

hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a pápaválasztás során kizárólag férfi bíborosok döntenek a katolikus egyház jövőjéről, holott a hívek fele nő.

A tiltakozók a Sixtusi kápolna, vagy ahogyan újabban írják a nevét, a Sixtus-kápolna fekete és fehér füstjeit idézve

rózsaszín füstöt eregettek, ezzel szimbolizálva a nők egyházon belüli egyenlőség iránti igényét. A demonstrációkon énekekeltek, imádkoztak vagy jelszavakat kiabáltak. Arra figyelmeztettek, hogy a nőknek is joguk lenne részt venni az egyházi döntéshozatalban és az egyházi rendekben.

A szervezők közleményükben "segélykiáltásnak" nevezték az akciót, amelyet a bíborosok nem hagyhatnak figyelmen kívül.

A Women's Ordination Conference (WOC) 1975-ben alakult az Egyesült Államokban, célja a nők pappá szentelésének előmozdítása a katolikus egyházban. A szervezet azóta számos demonstrációt szervezett, többek között 2013-ban is rózsaszín füsttel tiltakozott a pápaválasztás idején. A mozgalom tagjai szerint a nők kizárása az egyházi rendekből nemcsak igazságtalan, hanem ellentétes az evangéliumi értékekkel is.

A csoport egyébként 2013-ban, Ferenc pápa megválasztása előtt is rózsaszínű füsttel tiltakozott.

A tiltakozásról itt láthatsz beszámolót:


Megosztom
Link másolása